نقش گیاهان دارویی در سلامت کبد

خواص گیاهان دارویی در سلامت کبد: سبک زندگی مردم در سراسر جهان بشکلی است که مستقیم بر کبد تأثیر می گذارد، از جمله سیروز، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، بیماری کبد الکلی، سرطان کبد، نارسایی کبد و هپاتیت. هر ساله، بیماری های کبدی عامل نزدیک به 2 میلیون مرگ در سراسر جهان است. عوامل خطر برای بیماری های کبدی عبارتند از مصرف زیاد الکل، سطح قند خون بالا، چاقی، فشار خون بالا، ویروس ها، سطح بالای تری گلیسیرید و کلسترول و غیره.

سلامت کبد و بهترین گیاهان دارویی تقویت

تقویت کبد، علایم و درمان بیماری کبد چرب

بیماری کبد به روش های مختلفی درمان می شود، از جمله دارو درمانی، تغذیه درمانی، ایمونوتراپی، تغییر سبک زندگی، برداشتن جراحی و در صورت عدم درمان پیوند کبد. علاوه بر درمان های استاندارد، بسیاری از مردم به امید بهبود و محافظت از سلامت کبد خود به درمان های جایگزین از جمله مکمل های گیاهی روی می آورند. در واقع، حدود 65 درصد از افراد مبتلا به بیماری های کبدی در ایالات متحده و اروپا از گیاهان دارویی استفاده می کنند و نقش گیاهان دارویی در سلامت کبد از اهمیت زیادی برخوردار است.

نمودار رتبه کشورها در بیماری کبد

(شاخص های براساس آسیب براثر مصرف الکل ، هپاتیت ب ، هپاتیت ث و عوامل دیگر)

رتبه

کشور

رتبه

کشور

۱ رومانی ۱۰ آلمان
۲ استرالیا ۱۱ لهستان
۳ لوکزامبورگ ۱۲ روسیه
۴ مجارستان ۱۳ کرواسی
۵ لیتوانی ۱۴ چک
۶ اسلواکی ۱۵ قزاقستان
۷ ازبکستان ۱۶ فنلاند
۸ ایتالیا ۱۷ استونی
۹ اسلوانی ۱۸ پرتغال

 

پاکسازی کبد بوسیله گیاهان دارویی

۱.خار مریم (سیلیمارین)

 سیلیمارین که اغلب شیرخار نامیده می شود، از گروهی از ترکیبات استخراج شده از دانه های خار مریم (Silybum marianum) شامل ترکیبات سیلیبین، سیلی کریستین و سیلیدیانین تشکیل شده است. خار مریم بیش از 2000 سال است که برای درمان بیماری های مجرای صفراوی و کبد استفاده می شود و تحقیقات نشان می دهد که ممکن است خواص محافظتی از کبد داشته باشد. پیشنهاد شده است که سیلیمارین دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است و ممکن است به ترویج بازسازی سلول های کبدی، کاهش التهاب برای افرادی که بیماری کبدی دارند کمک کند. با این حال، نتایج مطالعات انسانی متفاوت بوده است.

۲.جینسینگ

جینسینگ یک مکمل گیاهی محبوب است که به دلیل خواص ضد التهابی قوی خود شناخته شده است. تعدادی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که جینسینگ دارای اثرات آنتی اکسیدانی است و ممکن است به محافظت در برابر آسیب کبدی ناشی از ویروس ها، سموم و الکل کمک کند. به علاوه، ممکن است بازسازی سلول های کبد را پس از جراحی تقویت کند. علاوه بر این، برخی از مطالعات انسانی نشان داده اند که درمان جینسینگ ممکن است عملکرد کبد را بهبود بخشد و خستگی و التهاب را در افراد مبتلا به بیماری کبد و اختلال عملکرد کبد کاهش دهد.

۳.خواص چای سبز در سلامت کبد

اگرچه از نظر فنی یک گیاه دارویی نیست، چای سبز و ترکیب اصلی پلی فنول آن اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG) اغلب در بررسی های متون با تمرکز بر داروهای گیاهی برای بیماری های کبدی گنجانده شده است. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل عصاره چای سبز ممکن است به درمان مبتلایان به بیماری کبد کمک کند. همچنین نشان داده شده است که مصرف چای سبز در برابر بیماری های مختلف کبدی از جمله سرطان کبد، هپاتیت، سیروز، کبد چرب (استئاتوز کبدی) و بیماری مزمن کبد محافظت می کند.

۴.شیرین بیان

زمانی که به گیاه شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra) فکر می کنید، معمولاً آب نبات های جویدنی به ذهن خطور می کند، اما واقعاً یک گیاه دارویی با خواص دارویی قوی است. در مطالعات علمی نشان داده شده است که ریشه شیرین بیان دارای اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی و محافظت از کبد است. جزء فعال اصلی ریشه شیرین بیان ترکیب ساپونین گلیسیریزین است که معمولاً در طب سنتی چینی و ژاپنی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری کبد استفاده می شود.

۵.سیر مفید برای سلامت کبد

اگرچه سیر از نظر گیاه شناسی یک سبزی محسوب می شود، اما جزء محبوب بسیاری از داروهای گیاهی است. حاوی ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی مانند آلیسین، آلیین و آجوئن است که ممکن است به سلامت کبد کمک کند. یک مطالعه در سال 2020 روی 98 نفر مبتلا به NAFLD نشان داد که افرادی که 800 میلی گرم پودر سیر در روز به مدت 15 هفته مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در سطوح ALT، AST، LDL (بد) و تری گلیسیرید در مقایسه با گروه دارونما داشتند.

منبع:

Herbs for Liver Health

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst