حفاظت از زمین های کشاورزی هنگام سیل

سیل در زمین های کشاورزی در هنگام وقوع سیل بیشترین خسارت به مراکز تولید محصولات کشاورزی می باشد. با توجه به شرایط اقلیمی ایران؛ تولید محصولات کشاورزی و باغبانی در شرایط طبیعی نیز فعالیتی پر مخاطره می باشد. ایران جزء دهمین کشور بلاخیز دنیا است که 31 نوع بلا طبیعی را شامل می شود از جمله : بروز خشکسالی ؛ بارش های سنگین و سیل می توان اشاره کرد.

سیل در زمین های کشاورزی

اقدامات لازم جهت کاهش خسارت به زمین های کشاورزی در هنگام وقوع سیل

یکی از مهمترین عوامل خسارت حین سیل در زمین های کشاورزی در گیاهان و درختان ایجاد شرایط مانداب و کاهش میزان اکسیژن اطراف ریشه گیاه  و پر شدن خلل و فرج خاک می باشد. لذا اولین اقدام ایجاد کردن شرایط برای تخلیه سطح زمین و تخلیه آب است.

بر اساس امکانات موجود تخلیه آب به روش های مختلفی صورت می گیرد. کندن و شخم زدن بین ردیف های کشت و ایجاد سطوح شیب دار در باغات منجر به کاهش آب و جلوگیری از زرد شدن برگ گیاهان می شود.

در صورت نبود امکانات برای شخم زدن می توان از حفر کانال برای انتقال اب یا ایجاد گودال در پای درختان استفاده کرد. همچنین استفاده از پمپ های کف کش برای خروج آب روش مناسبی است. خالی کردن رسوبات سیلابی امری بسیاری ضروری و حیاتی محسوب می شود و مانع شیوع بیماری ها از جمله فوزاریوم و فیتوفترا خواهد شد.در واقع این قارچ ها در شرایط اشباع خاک فعالیتشان بیشتر است.

در باغات  اراضی شیبدار به دلیل شسته شدن سطح خاک بهتر است پس از بررسی های انجام شده نسبت به خاک دهی و کود دهی لایه های از بین رفته اقدامات لازم صورت گیرد.زمانی که شرایط تعادل برقرار شد می توان از گل و لای و مواد ابرفتی حاصل از سیل به دلیل حاصلخیزی بالا برای اصلاح خاک زمین های کشاورزی و باغات استفاده نمود. برداشتن تنه ها و شاخه های خشک ؛ شکسته و بیمار از جمله موارد ضروری است که باید رعایت گردد.

درختان همیشه سبز مثل زیتون و مرکبات نسبت به شرایط ماندابی حساسیت بیشتری دارند ولی درختان نخل مقاومت بیشتری در این شرایط از خود نشان می دهند لذا کشاورزان با توجه به نوع گیاهان و درختان خود اقدامات لازم را انجام دهند.

از هرس کردن درختان تا رسیدن به شرایط متعادل جلوگیری شود و برای افزایش میزان هوادهی خاک در اطراف ریشه ها سوراخ هایی حفر گردد.استفاده  از ادوات کشاورزی و ماشین آلات سنگین در سطح باغات جلوگیری شود زیرا سبب کوبیدگی و خفگی خاک می گردد. قسمت هایی از تنه گیاهان که در گل و لای گیر کرده اند را حتما شست و شو داده و برای کنترل بیماری و افات حتما با گارشناسان و ماموران جهاد کشاورزی مشورت شود تا میزان خسارات وارده به حداقل کاهش یابد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst