دلایل کاهش آهن در خاک و بهره گیری از کود آهن جهت تیمار

عوامل کاهش آهن بسیار است اما آهن جز مواد غذایی دارای مصرف کم اما ضروری برای گیاهان زراعی و باغی می باشد و در ایجاد و تشکیل سبزینه گیاهان نقش مهمی دارد. بنابراین برای تامین آن در زمان کمبود می توان از کود آهن استفاده نمود. از جمله مواردی که باعث کاهش آهن در خاک کشاورزی می گردد و کمبود آهن را در خاک بیشتر می کند.
قلیایی بودن خاک باعث کاهش مقدار زیادی از آهن و ترکیبات آهن دار خاک می شود، به ازای یک واحد بالا رفتن پی اچ خاک مقدار آهن هزار مرتبه کاهش پیدا می کند. بنابراین با بالا رفتن هر واحد از پی اچ خاک باید برای تامین نیاز خاک به آن کود آهن اضافه نمود و اصولا کشاورزی نمودن در خاک های با قلیائیت بالا مناسب نیست. تهویه نامناسب خاک نیز باعث کاهش مقدار آهن می شود بنابراین در محیط هایی که دارای خاک سفت و بدون تهویه مناسب هستند کمبود آهن محرز می باشد و برای رفع مشکلات جانبی باید به خاک کشاورزی کود آهن اضافه نمود. کمبود مواد آلی در خاک نیز باعث کاهش نسبی مقدار آهن در خاک می گردد.

عوامل کاهش آهن در خاک و بهره گیری از کود آهن جهت تیمار

عوامل کاهش آهن در خاک و بهره گیری از کود آهن جهت تیمار

از جمله عواملی که باعث کاهش جذب آهن از گیاهان می گردد، نوع آبیاری می باشد. با آبیاری کردن نامناسب مقدار غلظت یون بی کربنات در خاک زیاد شده و از مقدار جذب و انتقال آهن به گیاه جلوگیری می کند. مصرف زیاد کود های فسفری نیز مقدار جذب آهن توسط گیاهان را کم می کند. که در این موارد نیز اصلاح روش عملکردی و هم چنین مصرف کود اوره توصیه می گردد.
ارزیابی مقدار آهن در خاک و تزریق کود آهن
جهت به دست آوردن مقدار جذب آهن در خاک روش DTPA یا همان عصاره گیری صورت می گیرد. این روش جهت عناصر کم مصرف، کاربرد دارد و جهت سنجش آن ها به کار می رود. با توجه به این روش چناچه مقدار آهن از 2.5 mlg/kg کمتر باشد با کمبود آهن مواجه بوده و گیاهان و خاک کشاورزی نیازمند مصرف کود آهن جهت سلامت می باشد. مقدار غلظت بحرانی مقدار آهن نیز بین 2.5 تا 4.5 میلی گرم می باشد.

0 دیدگاه در عوامل کاهش آهن در خاک و بهره گیری از کود آهن
  1. سلام می تونم خواهش کنم در مورد مقدار کود آهن در گیاهان بوته ای گلخانه ای مطالبی در اختیار بنده بزارید؟

    • با سلام
      تا چند وقت دیگه سایت به طور کامل به روز رسانی میشه و سعی می کنیم تمام مطالب رو در اختیار شما قرار بدیم

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst