فاکتورهای موثر بر استفاده از کود پسته

فاکتورهای موثر بر استفاده از کود پسته و انتخاب کود پسته تنها در صورتی برای رشد و باروری این درختان موثر خواهد بود که سطوح مختلف استفاده از این کود ها با توجه به عوامل موثر بر استفاده از کود پسته تعیین شود. این که کود های پسته به چه مقدار و با چه نسبتی به خاک درختان اضافه شوند توسط کارشناسان کشاورزی و باغداران حرفه ای در این زمینه اندازه گیری میشود وبر اساس فاکتورهای مختلف موثر بر استفاده از کود پسته که در ادامه معرفی می کنیم، به کار برده میشوند.

فاکتور های موثر بر استفاده از کود پسته

 ویروس ها و عفونت های گیاهی

باغداری ارگانیک درختان پسته یکی از راه های کاهش اثرات مخرب است و متقابلاً باعث بیشتر شدن کیفیت مواد غذایی است . توسعه بخش های کشاورزی در آینده باید به صورتی باشد که از منابع در مزارع به درستی استفاده شود. بالابردن میزان تثبیت ازت ، تولید مواد آلی و کنترل آفات ، افزایش فعالیت های بیولوژیکی از جمله روش های موثر در استفاده از منابع است.

با انقلاب کشاورزی در حدود ده هزار سال پیش انسان به بزرگترین دستاورد خود رسید و مهم ترین اتفاق در تشکیل اجتماع به حساب میاید. تحولات دو قرن گذشته و وقوع انقلاب صنعتی، انقلاب شیمیایی و افزایش بی رویه جمعیت سبب شد تا انسان برای ادامه بقا به مقابله با طبیعت بپردازد. با پیشرفت بشر و تولید ابزار و آلات مکانیزه تولیدات بخش کشاورزی به تولید انبوه رسید و بعد از جنگ جهانی دوم استفاده از کودهای شیمیایی و آفت کش ها به بالاترین میزان خود رسید.

همان طور که قبلا در تاریخچه کود پسته توضیح داده شد، از دلایل وقوع بیماری و آفات گیاهی برای این درختان بعد از استفاده از کود های پسته که ناشی از ویروس ها و عفونت های گیاهی کشف نشده بود، در نظر نگرفتن عوامل موثر بر استفاده از کودهای پسته بود . عوامل مختلفی بر مقادیر مصرفی این کود موثر هستند :

حاصل خیری خاک منطقه

از دست دادن حاصل خیزی خاک در یک منطقه تهدید فوری برای معیشت آن ناحیه و به طور کلی کشور است. این یکی از فاکتورهای مصرف کود پسته است که متاسفانه حاصلخیزی امری است که با استفاده از کود ها به تنهایی تامیین نمیشود و عوامل مختلفی نظیر خشکسالی نیز آن را تشدید می کند. قبل از استفاده از کود های پسته بهتر است شرایط زمین را از نظر حاصلخیزی آنالیز کرد. نه تنها برای کود های پسته، بلکه برای تمام کود ها باید این مسئله در نظر گرفته شود. از آن جا که کود و مقادیر آن به صورت مستقیم روی سلامت مردم تاثیر گذار است، مصرف بیش از حد کود در خاک ضعیف هدر دادن سرمایه های مالی و انسانی می باشد.

نیاز های غذایی گیاه

استفاده از کود پسته منوط به ارزیابی نیاز های تغذیه ای گیاه پسته می باشد. البته به صورت معمول برای تمامی گیاهان پسته مقدار متقاوتی از ترکیبات ثابت نیتروژنی و فسفر دار توصیه میشود. اما می توان بر حسب شرایط گیاه، نیازهای غذایی برای کود پسته را متغیر دانست و برنامه تغذیه ای را عوض کرد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst