محلول پاشی سولفات آهن روی برگها

مصرف کود آهن به شکل محلول پاشی همراه با ترکیبات مانند سولفات آهن و اسید سولفوریک در موارد زیادی می تواند اثرگذار باشد. در موارد زیادی محلول پاشی جهت گیاهان دچار کمبود آهن و یا در مورد پیشگیری از کمبود آهن با مقدار درصدی یک تا دو درصد سولفات آهن ( مقدار 2تا4 گرم در لیتر آهن ) در کم کردن مقدار زرد برگی یا همان کلروز گیاهان بسیار موثر می باشد، البته در بعضی موارد سوختگی در سطح برگ ایجاد می شود که در این حالت باید مقدار غلظت کود آهن را کاهش داد. زیرا استفاده از چنین غلظت های بالایی به دلیل آهن در محلول هیدروکسید آهن رسوب کرده و مقدار غلظت آهن در محلول کاهش می یابد بنابراین آن چه جهت محلول پاشی در نهایت مصرف می گردد بیشتر رسوب کلوییدی هیدروکسید آهن بوده و مقدار غلظت واقعی آهن در محلول کم است.

محلول پاشی کود آهن

محلول پاشی کود آهن

یکی از موارد مشکل ساز در محلول پاشی کود سولفات آهن مقدار جذب پایین هیدروکسید آهن از راه برگ می باشد. که جهت جلوگیری از این حالت می توان اسید سولفوریک غلیظ در حدود یکی میلی لیتر در یک لیتر آب را افزوده و سبب کاهش درجه اسیدیته تا حد سه درصد گشته، در این حالت به دلیل این که رسوب آهن هیدروکسید کم تر تشکیل می گردد بنابراین مقدار کود سولفات آهن کم و خطر سوختگی برگ نیز کمتر می شود و مقدار جذب آهن در این اسیدیته، مناسب شده و استفاده از سولفات آهن از روش پاشش بر روی برگ جذب بهتری صورت می گیرد.

چند توصیه مهم در مورد محلول پاشی

مقدار اثرگذاری محلول پاشی بستگی به عوامل زیادی دیگر دارد محیط و نوع سن گیاهان جهت مصرف این نوع روش کود دهی باید از قبل سنجیده شود مصرف خودسرانه مصرف کود آهن و بدون آگاهی از نحوه مصرف و مقدار اثر گذاری شاید دارای عملکرد خوبی برای محصولات شما نباشد. این نوع کود آهن بیشتر جهت محصولات غیر باغی استفاده می شود. در مورد مقدار غلظت و دز مصرفی و نکات مهم جهت فصل و زمان مناسب کود دهی گیاهان باید با توجه به راهنمای درج شده بر روی بسته بندی کود آهن تهیه شده عمل کرد تا بتوان بهره وری بهتری را از این طریق بدست آورد.

0 دیدگاه در محلول پاشی کود آهن و تاثیر آن بر گیاهان
  1. واقعا به اطلاعات محلول پاشی کود آهن نیاز داشتم.مرسی از سایت خوبتوووون.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst