فروش نهال مرکبات گرمسیری

انواع بهترین نهال مرکبات که امروزه می بینیم از توت های ریز طی میلیون ها سال بدون کود مرکبات تکامل یافته اند. اولین عضو خانواده مرکبات در حدود 310 سال قبل از میلاد به اروپا آمد و برای چندین قرن به عنوان تنها مرکبات در آنجا باقی ماند. در آن زمان، اعتقاد بر این است که لیمو و پرتقال در ایتالیا محبوبیت پیدا کرده است. در چین، پرتقال شیرین قبل از اینکه در اروپا معرفی شود، در مرحله پیشرفته ای از کشت قرار داشت.

کشت بافت مرکبات

کشت بافت گیاهی شامل تولید یک گیاه کامل در شرایط ضد عفونی شده از یک قسمتی از گیاه یا حتی یک سلول گیاهی است. این مؤلفه از بیوتکنولوژی گیاهی بر پدیده تمام توان سلولی متکی است، که توانایی هر سلول منفرد برای تولید تمام سلول های تمایز یافته مشخصه اندام ها و بازسازی به یک گیاه کامل است.

نهال مرکبات فروش انواع درخت اصلاح کشت بافت

نهال مرکبات اصلاح شده

مرکبات یکی از مهمترین محصولات تجاری و مغذی میوه در جهان است، از این رو برای رفع نیازهای مختلف مصرف کنندگان و پرورش دهندگان محصولات باید اصلاح شود. گونه های مرکبات به طور گسترده ای به دلیل مقاومت در برابر آفات و ریشه زایی بهتر، باید از روش کشت بافت در تولید نهال مرکبات اصلاح نژاد شده استفاده کرد..

 

مرکبات اصلاح شده

مرکبات چیست؟

مرکبات بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب آسیا، استرالیا و اقیانوس آرام جنوبی هستند، اما به لطف کشت انسان به تمام نقاط جهان آورده شده اند. اندازه این گیاهان چوبی از درختچه های کوچک گرفته تا درختان بزرگ متغیر است، و میوه های آن ها به همان اندازه از نظر اندازه و شکل متغیر است. درختان گریپ فروت و پرتقال با اندازه استاندارد می توانند 18 تا 22 فوت رشد کنند، در حالی که گونه های مرکبات کوتوله فقط 8 تا 12 فوت بلند می شوند .

انواع درختان مرکبات را بشناسیم

بیشتر انواع مرکبات خود بارور هستند، بنابراین معمولاً فقط یک درخت برای تولید میوه مورد نیاز است. به طور متوسط، میوه دهی زمانی شروع می شود که درختان بین 3 تا 6 سال سن دارند. با این حال، زمان دقیق به نوع مرکبات، رقم، آب و هوای منطقه ، سلامت گیاه و مراقبت از آن و عوامل دیگر بستگی دارد. گلدهی فصلی نیست، اما در هوای گرم و بارندگی منظم رخ می دهد. در واقع ممکن است همزمان گل و میوه روی گیاه ظاهر شود.

انواع نهال مرکبات

نهال مرکبات خوشه ای

نهال مرکبات جهرم

نهال مرکبات دزفول

نهال مرکبات گرگان

نهال مرکبات خفر

نهال مرکبات جیرفت

انواع نهال مرکبات

ارقام مرکبات در ایران

پرتقال

خاستگاه: آسیای جنوب شرقی، آسیای شمال شرقی و جنوب چین این گونه مرکبات که به نام پرتقال شیرین نیز شناخته می شود، ترکیبی از پوملو و ماندارین است. این میوه آبدار در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند و هزاران سال است که وجود داشته است. اولین گزارش مکتوب پرتقال در ادبیات چینی از 314 قبل از میلاد یافت شد. در سال 1987 مشخص شد که پرتقال بیشترین کشت شده در جهان است.

پرتقال ماندارین

خاستگاه: چین پرتقال ماندارین که به سادگی به عنوان ماندارین یا ماندارین نیز شناخته می شود، بسیار شبیه انواع پرتقال شیرین رایج است. آنها همچنین شیرین تر و کمتر از پرتقال ترش هستند. اعتقاد بر این است که این میوه در فرهنگ چینی دارای خواص دارویی است و برای درمان مشکلات مربوط به شکم و بلغم مصرف می شود. آنها همچنین نمادهای سنتی فراوانی و شانس هستند و به طور برجسته در طول سال نو چینی نمایش داده می شوند.

نارنگی

خاستگاه: مراکش گفته می شود که نارنگی ترکیبی از پرتقال ماندارین است که حاوی مقداری DNA پوملو است. این نام به این دلیل است که اولین بار از بندر طنجه در مراکش آمده است. این نوع بسیار شیرین تر از انواع پرتقال معمولی است و غلظت اسید کمتری دارد. برخی از انواع آن بدون دانه هستند و پوست شلی دارند که به راحتی جدا می شود

پرتقال تلخ

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع مرکبات بسیار ترش و تلخ است، به طوری که اکثر مردم نمی توانند آن را بخورند.

پرتقال تلخ تلاقی بین پرتقال ماندارین و پوملو است و ظاهری چروکیده دارد. طعم ترش آن از آب میوه های اسیدی حاصل می شود در حالی که طعم تلخ آن به دلیل اسانس های موجود در آن ایجاد می شود.

پرتقال خونی

خاستگاه پرتقال قرمز: مدیترانه جنوبی نام پرتقال خونی در واقع از پالپ زرشکی عمیق میوه گرفته شده است که نتیجه آنتوسیانین ها، یک آنتی اکسیدان غیر معمول در مرکبات است. گاهی اوقات، رنگ مایل به قرمز تیره نیز به پوست میوه نفوذ می کند که بسیار ضخیم، سفت و سخت است. پرتقال خونی جهش طبیعی پرتقال است و طعم تمشک مانندی دارد که با طعم های شیرین و ترش معمول مرکبات ترکیب می شود.

پرتقال خونی یا پرتقال قرمز

گریپ فروت

اعتقاد بر این است که گریپ فروت ترکیبی تصادفی از پرتقال و پوملو است.

مرکبات را گریپ فروت می نامند زیرا به عنوان بخشی از یک خوشه میوه روی درخت خود رشد می کند، شبیه به خوشه انگور. مرکبات بسیار مورد علاقه برای صبحانه، گریپ فروت طعمی ترش تا نیمه شیرین و اغلب کمی تلخ دارد. رنگ پالپ میوه بسته به ارقام آن ممکن است سفید، صورتی یا قرمز باشد.

پوملو

پوملو یکی از گونه های اصلی مرکبات – همراه با مرکبات و نارنگی – است که صدها گونه مرکبات دیگر را که امروزه می بینیم به دنیا آورد. میوه به طور کلی به رنگ زرد کم رنگ تا سبز روشن است و بسیار بزرگ است و وزن آن حدود 2-4 پوند است.

دارای گوشت سفید شیرین و کمتر معمول صورتی یا قرمز است که طعم شیرینی دارد، مانند نسخه ملایم گریپ فروت. اگرچه تلخی گریپ فروت را ندارد.

میوه چروکیده

این مرکبات که با نام های تانگلو جامائیکا، میوه زشت یا میوه یونیک نیز شناخته می شود، ممکن است از بیرون زشت به نظر برسد، اما اجازه ندهید ظاهر آن شما را فریب دهد.

این یکی از خوشمزه ترین انواع مرکبات است که از تلاقی پرتقال، نارنگی و گریپ فروت ایجاد می شود. نتیجه یک میوه آبدار با تمام شیرینی نارنگی، هیچ کدام از تلخی گریپ فروت و پوست بسیار معطر است.

کامکوات

این مرکبات خوش طعم از نظر رنگ و طعم بسیار شبیه به پرتقال شیرین است اما از نظر اندازه بسیار کوچکتر است، مانند یک زیتون بزرگ.

نام کامکوات در زبان کانتونی به معنای «نارنگی طلایی» است. نوع ژاپنی به طور کامل، هم پوست و هم پالپ خورده می شود. این به این دلیل است که پوست بسیار شیرین است اما پالپ در مرکز آن کاملاً ترش است. مصرف کامل آن طعم ترش و طراوت ایجاد می کند.

لیمو

وقتی زندگی به شما لیمو داد، لیموناد درست کنید! ضرب المثل قدیمی اشاره ای به طعم بی نظیر و شدید ترش مرکبات است.طعم ترش به دلیل سطوح بالای اسید موجود در آب آن است که آن را به یک ماده پاک کننده نیز تبدیل می کند. این میوه زرد رنگ و کوچک کاربردهای متنوعی دارد و در پخت، آشپزی، رایحه درمانی و تمیز کردن – و البته در تهیه لیموناد – استفاده می شود.

فینگر لیم

لیمو انگشتی استرالیایی که به آن آهک خاویاری نیز می گویند، مانند نامش، آهک کشیده ای است که شبیه انگشت است.وقتی این مرکبات غیرمعمول بریده می شود، وزیکول های کروی آب ظاهر می شود که شبیه تخم ماهی یا خاویار هستند. این مرواریدها یا وزیکول ها طعمی جوشان ترش و تند می دهند که شبیه طعم آهک است. به همین دلیل از آن در تهیه ترشی و مارمالاد بوتیک استفاده می شود. پوست آهک انگشتی را نیز می توان برداشت، خشک کرد و به عنوان ادویه طعم دهنده استفاده کرد

دست بودا

ترسناک ترین میوه مرکبات در این فهرست، دست بودا، به دلیل شباهت آن به انگشتانی که در تصاویر بودا دیده می شود، به این نام نامگذاری شده است. دست بودا گونه ای از مرکبات است که می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند انگشتان بسته، انگشتان باز و انواع انگشتان کوتوله. این میوه عجیب تفاله یا آب میوه ندارد، بنابراین فقط از پوست آن برای تهیه غذا، دسر استفاده می شود. در چین، این میوه نماد خوش شانسی و طول عمر است و یک هدیه سنتی معبد در سال نو است.

عکس انواع مرکبات سردسیری

ارقام مرکبات در ایران لیست انواع مرکبات

لیست انواع مرکبات

پرتقال Citrus sinensis (L.) Osbeck

مهمترین رقم مرکبات است. بومی شمال هند و چین است. ارقام این گونه در ایران نیز کشت می شود.

پرتقال واشنگتن ناول Washing ton navel

این نوع پرتقال در زمستان میرسد و به همین علت بازار پسندی خوبی دارد. رقمی است زودرس و بهترین پایه برای آن ترویر

سیترنج می باشد.نسبت به سرما مقاوم است و به پرتقال فلسطینی نیز معروف است.

پرتقال پارسون بران Parson Brown

این پرتقال در سال 47 وارد ایران شد. در دسته پرتقال های زودرس قرار دارد و میوه ان گرد و آبدار است.

پرتقال سالوستیانا Salus tiana

خاستگاه این رقم اسپانیا است و در شمال و جنوب ایران سازگاری دارد ولی مشکوک به بیماری مایکوپلاسمایی استاببورن است. دارای بذر است میوه های زود رس و آبدار دارد.

پرتقال لبنانی (شاموتی یا یافا) Shamouti,Jaffa

خاستگاه این رقم فلسطین است که در سال هزار و سیصد و سیزده وارد ایران شد و فقط در شمال ایران کشت می شود. به دلیل نبود نور کافی در شمال میوه های ان دارای پوست کلفت و کم گوشت هستند.

پرتقال مارس ارلی mars early

محبوبترین رقمی است که در شمال ایران و میوه های بدون بذر سازگاری دارد.

نهال مرکبات شامل چه میوه هایی است

پرتقال های خونی (Blood orange)

این پرتقال های منشا مدیترانه ای دارند و دارای رنگدانه های آنتوسیانین سبب طعم و رنگ جالبی برای میوه ها می شود. در مناطق گرمسیری رنگ میوه بیشتر است.

هفت میوه مرکبات

نارنگی Citrus reticulata Blanco

این رقم در سال هزار و هشتصد و سی و هفت میلادی شناسایی شد که دارای میوه های آبدار و پوست نازک است و بیشتر در مناطق گرمسیر رشد پیدا می کند.

نارنگی ساتسوما Satsuma

خاستگاه این نوع نارنگی چین است که بعدها به ژاپن انتقال یافت. مخصوص مناطق گرمسیری است و در شرق مازندران کشت می شود. نارنگی ساتسوما به دو دسته وازه و اواری تقسیم می شود.

رقم کینگ king

این رقم از تلفیق نارنگی و پرتقال به دست آمده است.

نارنگی محلی ایران

این رقم از هندوستان وارد ایران شده است. درختان آن به شدت حساس به شپشک آرد آلود و کنه قرمز است.

نارنگی دنسی Dancy

خاستگاه این رقم آمریکا ست و به شدت به گرما علاقه دارد و در مناطق گرم ایران قابل رشد است. دارای بذر های چند جنینی است.

نارنگی اتابکی

میوه های نسبتا درشتی دارد و درختان آن کم محصول هستند.

نارنگی کلئوپاترا Cleopatra

این رقم بومی هندوستان است و در ایران در بم و جیرفت قابلیت کشت دارد.

گریپ فروت Citrus paradisi Marf

این رقم حاصل تلفیق پرتقال و پوملو است. در مناطق گرمسیر کشت می شود و دارای میوه های بزرگ است. از جمله گریپ فوروت های قابل کشت در ایران :

  • گریپ فروت های گوشت سفید

گریپ فروت دانکن Duncan

بزرگترین اندازه میوه را دارد و میوه های پر بذر و زودرس است.

  • گریپ فروت های گوشت قرمز

در اثر جهش از گریپ فروت سفید ایجاد می شود که در ایران شامل گروه های :

رقم تامسون Thompson

ارقام و فروش نهال تامسون در ایران داخل میوه ای رنگی و میوه های بدون انجام میشود.

رقم ردبلاش Red Blush

این رقم به سرمای هوا حساس است و در جیرفت کشت می شود.

رقم شامبرگ Shambarg

این رقم در سال 44 وارد ایران شد. میوه هایی با گوشت خونی و آب کم است. از اشکالات این رقم حساسیت آن

به بیماری تریستزا می باشد.

لیمو ترش (Citrus limon Burn.f)

این رقم بیشتر در مناطق خشک و گرمسیر رشد می کند و به دمای پایین حساس است. از مهمترین ارقام در ایران رقم محلی ، رقم اورکا و لیسبون است.

رقم محلی

در جنوب به لیمو سنگی و در شمال لیمو محلی نام دارد

رقم رافلمون

دارای پوست زیر و ناصاف است.

لیمو شیرین Rough lemon

پوست این رقم سفید و اندازه پرتقال را دارد.

نهال مرکبات خاص

بالنگ و بادرنگ .Citrus medica L

پوست بالنگ صاف در حالیکه پوست بادرنگ ناصاف می باشد .

پوملو Citrus grandis L Osh

این نوع مرکبات شامل سه رقم است که در ایران کشت می شود:

سلطان مرکبات

این رقم دارای درختان کمی است و میوه ای کم آب و میان رس دارد.

ته بشقابی یا بتاوی

داری پوست صاف و میوه هایی با بذر می باشد.

انواع مرکبات دارابی

درختان مقاوم به سرما و دارای میوه ها ی کوچک است و در هر میوه تعداد بذرها بسیار زیاد است.

نهال مرکبات کمیاب

نارنج .Citrus aurantium L

فروش نهال نارنج از قدیم در ایران انجام میشود. این درخت به بیماری ویروسی تریستزا حساسیت دارد

نارنج سه برگ Poncirus trifoliata.Raf

مقاوم به سرما و خزان کننده است میوه های زودرس و فاقد ارزش خوراکی دارد. بهترین پایه برای دورگه گیری است.

دورگ ترویر سیترنج

دارای میوه هایی با پوست صاف و مزه تلخ و ترش دارد.

کاریزا سیترنج

نسبت به دو رقم دیگر مقاومت بیشتری نسبت به نماتد دارد.

موروتون

این رقم شبیه به پرتقال است.

ساویج

شبیه به مورتون است و کمتر به عنوان پایه استفاده می شود.

راسک

از تلفیق پرتقال خونی با پونسیروس بدست امده است و دارای پوست صاف و نازک می باشد.

زمان کاشت نهال مرکبات

اوایل بهار بهترین زمان برای کاشت درختان مرکبات است .اگر در منطقه شما یخبندان رخ می دهد، صبر کنید تا یخبندان بهاره دیگر تهدیدی برای کاشت نباشد. در برخی مناطق درختان را می توان در هر زمانی از سال کاشت. مرکبات را می توان در هر زمان از سال در داخل ظروف در خانه نیز کاشت.

نحوه کاشت نهال مرکبات

 پس از باز کردن یا خارج کردن درخت از ظرف آن، ابتدا ریشه را بررسی کنید. اگر ریشه ها در هم پیچیده به نظر می رسند یا به صورت دایره ای رشد می کنند، به آرامی با یک چاقو چندین بار کناره های ریشه را بالا و پایین کنید. این باعث شکستن ریشه های بسته شده و تشویق آن ها است تا به سمت بیرون رشد کنند. سوراخی حفر کنید که حدود 1.5 برابر عرض ریشه و عمق آن به اندازه ارتفاع ریشه است. مانند بسیاری از درختان، نهال مرکبات نیمه باید کمی بالاتر از عمقی که در ظرف بودند کاشته شوند. کاشت بیش از حد عمیق می تواند باعث جمع شدن آب در اطراف تنه شود و منجر به پوسیدگی و بیماری شود. کاشت کمی بالاتر از خاک اطراف باعث می شود که آب از تنه خارج شود.

پرورش نهال مرکبات

در صورت کاشت انواع مرکبات پیوندی، اطمینان حاصل کنید که پیوند 4 تا 6 اینچ از سطح خاک بالاتر باشد. اگر خیلی نزدیک به زمین کاشته شود، ممکن است ریشه ها از پیوند ایجاد شوند و کل هدف پیوند را از بین ببرند. درخت را در سوراخ قرار دهید و با خاک پر کنید. وقتی سوراخ تا نیمه پر شد، با آب اسپری کنید تا ته نشین شود و حفره های هوا خارج شود، سپس به پر کردن با خاک ادامه دهید. پس از پر شدن سوراخ مجدداً آبیاری کنید تا خاک ته نشین شود. خاک یا کود مخصوص به چاله کاشت اضافه نکنید. بهتر است اجازه دهید درخت به سطوح و قوام مواد مغذی خاک که از قبل در محل کاشت وجود دارد عادت کند.

کاشت بذر مرکبات

درختان مرکبات را می توان از دانه شروع کرد، اما آنها معمولاً درست رشد نمی کنند، به این معنی که ممکن است میوه با کیفیت یکسانی دریافت نکنید. همچنین این امکان وجود دارد که درختان مرکباتی که از دانه رشد می کنند، اصلاً گل یا میوه ندهند. با این وجود، پرورش درخت مرکبات از دانه آزمایشی سرگرم کننده است. برای شروع درختان مرکبات از دانه ها، دانه ها را از میوه مورد نظر جدا کنید. بذرها را یک شب در آب خیس کنید و آنها را به عمق 10 سانتی متر در خاک مرطوب گلدان بکارید. روی گلدان را با یک کیسه پلاستیکی یا بسته بندی بپوشانید و بگذارید چند هفته در مکانی گرم و آفتابی بماند تا دانه ها شروع به رشد کنند. سپس، پلاستیک را بردارید اما گلدان را در نزدیکی یک پنجره گرم و آفتابی با رشد نهال ها نگه دارید.

نحوه مراقبت از نهال مرکبات

چند هفته پس از کاشت و در چند سال اول (قبل از سن میوه دهی)، درخت را با کود متعادل (مانند 10-10-10) تغذیه کنید. در مورد اصلاح خاک و آماده سازی خاک برای کاشت بیشتر بدانید. برای درختان تازه میوه دهی، مواد مغذی برای ادامه رشد شاخه ها و برگ ها و همچنین جایگزینی مواد مغذی از دست رفته در اثر تشکیل میوه فراهم کنید. کود ترکیب مرکبات ایده آل است. دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید. با شرکت تعاونی محلی خود در مورد اینکه چند بار و چه مقدار کود در طول هر سال رشد درخت مصرف کنید، مشورت کنید.

فروش نهال درخت مرکبات

فروش نهال مرکبات در کشور انجام می شود. برای کشت نهال ها دلیل ریشه های کم عمق مرکبات، مالچ برای درختان مرکبات توصیه نمی شود. اگر درختان در بستر باغچه ای قرار دارند که در آن از مالچ استفاده می شود، حداقل 12 اینچ زمین خالی بین تنه درخت و مالچ نگه دارید. علف کش های پیش رویشی (نه پس از رویش) ممکن است به مقدار کم در اطراف درختان بالغ برای جلوگیری از جوانه زدن بذر علف های هرز استفاده شوند، اما وجین دستی ترجیح داده می شود. (در صورت استفاده از علف کش ها، حتماً دستورالعمل های مصرف و مقدار مصرف را به دقت رعایت کنید.) گیاهان پوشش زمینی را در اطراف پایه درختان مرکبات نکارید، زیرا درختان ریشه های کم عمقی دارند که برای رقابت برای مواد مغذی تلاش می کنند. درختان مرکبات در بهار شکوفا می شوند و میوه ها در مدت کوتاهی پس از آن شروع به رشد می کنند. تنک کردن میوه برای درختان مرکبات غیر ضروری است. در اواخر بهار یا اوایل تابستان (اردیبهشت ماه در بیشتر نقاط کشور)، درختان مرکبات به طور طبیعی تعدادی از میوه های نابالغ خود را رها می کنند، که به درخت اجازه می دهد انرژی خود را روی بلوغ بقیه میوه هایش متمرکز کند.

پرورش و خرید نهال مرکبات

خرید نهال مرکبات

بعد از خرید نهال، مدت زمان لازم برای رسیدن میوه به نوع نهال مرکبات و رقم آن بستگی دارد. بلوغ کامل برخی از پرتقال ها تا 15 ماه طول می کشد، در حالی که برخی دیگر فقط 8 تا 12 ماه طول می کشد. مرکبات بعد از جداسازی از درخت نمی رسند، پس از چیدن زودهنگام آنها خودداری کنید. بهترین شاخص رسیدن به مزه است.

نگهداری از درخت مرکبات

طرز کاشتن درخت مرکبات در مکان: مکانی را انتخاب کنید که حداقل شش ساعت در روز آفتاب کامل داشته باشد و از باد محافظت شود. در آب و هوای خنک یا مه آلود، درخت را در جایی که گرمای منعکس شده از دیوار یا راهروی جنوبی آفتابی دریافت می کند، پیدا کنید.

زهکشی: قبل از کاشت مرکبات در زمین، از زهکشی مناسب خاک اطمینان حاصل کنید. اگر خاک شما فشرده یا از خاک رس سنگین است و به آرامی تخلیه می شود، مرکبات را در بستر یا ظروف مرتفع بکارید. برای بهبود احتباس آب در خاک های شنی، یک لایه کمپوست 4 تا 6 اینچی به عمق حدود 1 فوت حفاری کنید.

مالچ: مرکبات معمولا ریشه های کم عمقی دارند. افزودن یک لایه مالچ در بالای خاک به خنک تر ماندن آن ها کمک می کند و از دست دادن رطوبت از خاک می کاهد. یک لایه 2 تا 3 اینچی از کمپوست یا سایر مواد ارگانیک دیگر را در زیر تاج درخت بمالید و آن را از تنه دور نگه دارید.

روش کود دهی به نهال مرکبات

کود: مرکباتی که روی پایه فلایینگ دراگون رشد می کنند به خاک های بسیار قلیایی PH 7 و بالاتر حساس هستند. تا زمانی که درخت به طور منظم تغذیه می شود، چنین خاک هایی نباید مشکلی ایجاد کنند. از کودهایی با برچسب مرکبات استفاده کنید. علاوه بر نیتروژن، فسفر و پتاسیم، باید حاوی مواد مغذی جزئی آهن، منگنز و روی باشد. دستورالعمل های بسته را برای نرخ درخواست دنبال کنید. اگر شاخ و برگ کلروتیک شد (که با برگ های زرد با رگبرگ های سبز مشخص می شود)، آن را با یک غذای برگی حاوی آهن کلات و مواد مغذی جزئی ذکر شده در بالا اسپری کنید. کود را از پاییز تا اواسط زمستان خودداری کنید.

آبیاری نهال مرکبات

آبیاری قطره ای مطمئن ترین راه برای آبیاری مرکبات است، به خصوص اگر در یک ظرف رشد می کند. سیستم را به اندازه کافی اجرا کنید تا خاک مرطوب باشد اما خیس نباشد. (برای گیاهان در زمین، زمانی که خاک شروع به خشک شدن می کند، 5 تا 6 اینچ زیر سطح، آبیاری کنید، در ظروف، زمانی که شروع به خشک شدن می کند، 1 تا 2 اینچ پایین تر). به اندازه ای است که کل ناحیه ریشه را مرطوب کند. آبیاری مداوم کلیدی است. نوسان رطوبت خاک می تواند باعث شکافتن میوه ها به خصوص پرتقال شود محافظت در برابر یخ زدگی: زمانی که یخبندان پیش بینی می شود، مطمئن شوید که درختان به خوبی آبیاری شده اند. درخت را با یک رشته چراغ بپیچید، سپس آن را با یک پتوی یخبندان یا روکش ردیفی بپوشانید .

هرس مرکبات

در اواخر بهار یا تابستان برای شکل دادن به درختان هرس کنید. شاخه هایی را که در زیر پیوند ایجاد می شوند را بردارید. در مناطق خشک، میوه ها و تنه ها مستعد آفتاب سوختگی هستند. اجازه دهید تا سایبان درختان رشد کنند تا سایه ایجاد کنند.

برداشت

اکثر مرکبات از اواخر پاییز تا زمستان می رسند. استثناها عبارتند از نهال پرتقال والنسیا که در بهار و تابستان می رسد و لیمو و لیمو ترش که می تواند در تمام طول سال رشد کند. اجازه دهید میوه ها روی درخت برسند. برای تعیین اینکه آیا میوه های شیرین مانند پرتقال آماده برداشت هستند یا خیر، ابتدا یکی را بچینید، برش بزنید و بچشید. لیمو و سایر میوه های ترش را قبل از اینکه پف کنند بچینید.

آفات درخت مرکبات

انواع آفات درخت مرکبات و کنترل آفات: شته ها، فلس ها یا کنه های عنکبوتی ممکن است به درخت حمله کنند، به ویژه اگر درخت در شرایط رشد ضعیف باشد. برای کنترل آنها، با روغن باغبانی یا صابون حشره کش به طور کامل (شامل ترک ها و شکاف ها) اسپری کنید.

آفات مهم درخت مرکبات

لارو پروانه ای مرکبات

یک از آفات و بیماری های درخت مرکبات لارو پروانه کوچکی است که منشأ آن از جنوب شرق آسیا است و معمولاً در درختان مرکبات دیده می شود. لارو شاخ و برگ های جوان را در اوایل پاییز هجوم می آورد و درون برگ ها تغذیه می کند و تونل های نقره ای متمایز یا “معدن” ایجاد می کند. آنها می توانند به برگ درختان کمتر از سه سال آسیب جدی وارد کنند. درختان مستقر کمتر تحت تأثیر قرار می گیرند. آسیب معمولاً زمانی بدتر است که در اوایل پاییز رشد جدید بر افروخته شود. لارو معدنچی برگ مرکبات به طور طبیعی توسط زنبورهای انگلی کوچک کنترل می شوند. برگ های آسیب دیده را می توان هرس کرد، اما در صورت نیاز به کنترل شیمیایی، شاخ و برگ های جدید را با روغن باغبانی از تابستان تا پاییز اسپری کنید.

پروانه سیب قهوه ای روشن

 کرم شب پره سیب قهوه ای روشن (Epiphyas postvittana) یک گونه بومی است که از بهار تا پاییز رخ می دهد و طول آن تا 20 میلی متر می رسد. آنها را می توان در مناطق حفاظت شده که میوه ها و برگ ها با هم تماس دارند یا در برخی از انواع پرتقال یافت می شوند. این پروانه ها یک شبکه محافظ تولید می کنند که در زیر آن تغذیه می کنند. پروانه های سیب قهوه ای روشن به طور طبیعی توسط زنبورهایی مانند Trichogramma کنترل می شوند که تخم ها را انگلی می کنند. برای کنترل شیمیایی، مخلوطی از سیر، فلفل قرمز به عنوان یک آفت کش با سمیت کم به صورت تجاری در دسترس است.

کرم جوانه بومی

 کرم جوانه بومی (Heliothis punctigera) یک آفت گاه به گاه در مرکبات است.

لارو ها از شاخه ها، گل ها و میوه های تازه تشکیل شده تغذیه می کنند و باعث ریزش میوه می شوند. لارو ها ممکن است تا 40 میلی متر رشد کنند و می توانند سبز یا قهوه ای رنگ باشند. اغلب سطح آسیب برای کنترل شیمیایی کافی نیست، اما در صورت نیاز، حشره کش بیولوژیکی بر روی کرم های جوان مؤثر است.

پروانه جوانه لیمو

 لارو پروانه جوانه لیمو (Prays parilis) از گل های درختان لیمو تغذیه می کند و می تواند باعث بدشکل شدن و تغییر شکل میوه شود.رنگ لاروها زرد مایل به قرمز و قهوه ای است و طول آن تا 10 میلی متر می رسد. آنها بیشتر در جوانه های باز نشده گل لیمو یافت می شوند. گلهای آسیب دیده را اغلب می توان با سوراخ خروجی کوچکی که لاروها به جا گذاشته اند شناسایی کرد. کنترل شیمیایی فقط برای هجوم های بزرگ مورد نیاز است. عصاره سیر را به عنوان دافع امتحان کنید و در صورت نیاز به کنترل های شیمیایی با مرکز باغ محلی مشورت کنید.

قیمت نهال مرکبات

قیمت نهال مرکبات در بازار به به دلیل متفاوت بودن در نوع نژاد، پایه بذر بودن یا اصلاح شده متفاوت است.

 

آموزش کشت بافت نهال مرکبات (رایگان)

دانلود کتاب کشت بافت مرکبات+pdf (بزودی)


مطالب مرتبط خرید نهال مرکبات 

انواع پایه مرکبات | مقاله کشت بافت مرکبات | قیمت نهال پرتقال والنسیا | علت رشد نکردن درخت مرکبات | فروش نهال مرکبات در گیلان | کاشت نهال مرکبات در پاییز | جابجایی درخت مرکبات | عکس پرتقال تامسون | نهال پرتقال گلدانی | کاشت نهال مرکبات دیم | فاصله کشت مرکبات | قیمت نهال مرکبات جهرم | مرکبات اصلاح نژاد شده | فروش نهال مرکبات در رامسر | درخت مرکبات اصلاح شده | اسم انواع مرکبات | قیمت نهال پرتقال تامسون | کاشت نهال مرکبات در گلدان | انواع درخت مرکبات | قیمت نهال پرتقال دزفول | تعداد درخت مرکبات در هکتار | قیمت نهال نارنج در شیراز | پربارترین درخت مرکبات | قیمت نهال نارنگی | درخت مرکبات کی بار میدهد | قیمت نهال پرتقال خونی | خواص مرکبات چیست | انواع مرکبات شمال ایران | فروش نهال مرکبات در گیلان | ارقام مرکبات درختی | کاشت درخت مرکبات در خانه | قیمت نهال پرتقال والنسیا | نهال کشت بافت مرکبات | آموزش درخت مرکبات | چوب درخت مرکبات | روش کشت بافت مرکبات | فروش نهال نارنج در اصفهان | میزان باردهی درخت مرکبات | روش کاشت مرکبات در گلدان

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst