ترکیبات خاک

همان طور که گفته شد در ترکیبات خاک و ساختمان خاک و پروفیل خاک بر اساس سنگ بستر تعیین می شود و حاوی مواد معدنی و مواد آلی است در زیر تعدادی از گروه های مختلف خاک و اهمیت خاک  آمده است تا با ویژگی های ان ها آشنا شوید:

پروفیل خاک

خاک رس برای کشاورزی

در این نوع خاک ذرات رس با قطری بسیار ریز پنجاه درصد از پروفیل خاک را تشکیل می دهد این خاک ها دارای ذرات بسیار ریز هستند که به خاک سرد معروف است و به دلیل چسبندگی زیاد رشد گیاهان را محدود می کند.

خاک سیلتی و مشخصات، کاربرد ها

این نوع خاک از ذرات سیلت تشکیل شده است و نسبت به خاک رسی درشت تر است و بر اساس میزان رس و ماسه ای که همراه دارد به خاک های سیلت ماسه ای و سیلت رسی تقسیم بندی می شود.

ویژگی های خاک ماسه ای

 خاک ماسه ای از هفتاد و پنج درصد ماسه تشکیل شده است و بر اساس اندازه ذرات ماسه به سه دسته ریز متوسط و درشت تقسیم می شود. مقداری از خاک رس ویژگی این نوع خاک را تغییر می دهد و بر روی میزان نگه داری آب تاثیر زیادی دارد زیرا خاک های ماسه ای فاقد رس توانایی نگه داری آب را در خود ندارند.

چند نوع خاک در ایران وجود دارد؟

 بهترین نوع خاک برای کشاورزی

 مواد تشکیل دهنده خاک های رسوبی از ته نشینی مواد رودخانه ای ایجاد می شود و به دو دسته خاک های رسوبی بافت ریز و خاک های رسوبی بافت درشت تقسیم میشود. این نوع خاک برای کشاورزی بسیار مفید است و توان بالای حاصلخیزی را دارد.

علت شور شدن و قلیایی شدن خاک چیست

یکی دیگر از خاک های موجود در ایران شور و قلیایی است. این نوع خاک بیشتر در مناطق خشک و نیمه خشک دیده می شود و منبع اصلی شور بودن این خاک سنگ بستر ،آب زیر زمینی شور است مثلا در منطقه ابر کوه عامل اصلی شوری خاک سنگ بستر است. از مناطق با خاک شور بیشتر برای چرای دام استفاده می شود و برای کشت غلات اصلا مناسب نبوده مگر آنکه قبل از کشت اقدامات لازم جهت اصلاح خاک انجام شود.

خاک بیابان چه نوع خاکی است

یکی از خاک های موجود در ایران است و مناسب مناطق خشک و زمین های بایر و فاقد پوشش گیاهی است در این مناطق اختلاف دمای زیاد هوای روز و شب زیاد و مواد آلی خاک بسیار کم است و به صورت قلیایی است. این نوع خاک عمدتا شور بوده و سطح زیادی از ایران را می پوشاند. و زمین های مناطق بین اصفهان و نائین، نائین و یزد، کرمان و انار، بم و … را نام برد.

خاک کدام مناطق ایران برای کشاورزی مناسب نیست

کشاورزی در این نوع خاک ها بسیار محدود و تحت شرایط خاص است و اگر شور نباشد و سطح نمکی سخت نداشته باشد و آب کافی در اختیار گیاهان قرار گیرد می توان در ان زراعت کرد. به دلیل خشکی هوای این منطقه مواد غذایی خاک شسته نمی شود و به دلیل تبخیر زیاد مواد املاح از اعماق به دلیل تبخیر آب های زیر زمینی به سطح خاک می آید بنابراین این نوع خاک از نظر مواد غذایی فقیر نیست.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst