کشت زعفران در گلخانه

گیاه زعفران یکی از کم دردسرترین گیاهان برای کشت است . زیرا میتوان به راحتی در گلخانه و حتی حیاط خانگی این گیاه را پرورش داد و حتی کسب درآمدی از این راه بدست آورد. کشت گیاه زعفران در ایران به سه هزار سال قبل مربوط می شود و احتمالا از دوره ماد ها در ایران زعفران پرورش شده است.

کشت زعفران در زمین و گلخانه

شرایط کشت زعفران

آب و هوای مناسب برای کشت زعفران جالب است زیرا این گیاه در مناطق نیمه گرمسیری پرورش می یابد و در برابر گرما و سرما استقامت خیلی خوبی دارد. گیاه زعفران در شرایطی که زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک دارد کشت می شود. این گیاه در اکثر نقاط کشور رشد خوبی دارد ولی کیفیت زعفران یکسان نیست برای مثال زعفران همدان و غرب کشور کیفیت بیشتری در مقابل به مناطق دیگر دارند. رشد زعفران از مهرماه آغاز می شود و تا اردیبهشت ادامه پیدا میکند و در این ماه به خواب بهاری رفته پس در دوره خواب نباید آبیاری کرد زیرا سبب شکستن خواب گیاه شده و چرخه رشدی زعفران دچار مشکل می شود.

دمای مناسب برای کشت زعفران

زعفران در نقاطی که بیشتر دمای سی و پنج تا چهل درجه سانتیگراد و ارتفاع بین هزار و سیصد تا دو هزار متر از سطح دریا رشد خوبی دارد. زمان مناسب کاشت زعفران خرداد تا شهریور ماه است.

مراحل کشت:

۱- آماده سازی زمین

خاک مناسب برای زعفران خاک لومی شنی است، این خاک محیط کشت مناسب را برای زعفران ایجاد می کند و رطوبت را برای پیاز گیاه نگه می دارد .

۲- پیاز زعفران

پیاز باید سالم و فارغ از انواع آلودگی ها مانند کنه و قارچ باشد . پس از انتخاب پیاز مناسب باید سریع کشت شود چون پیازچه در معرض انواع آفت و بیماری ها است.

3- آبیاری زعفران

پس از کاشت پیاز اواسط مهرماه در هر سال اقدام به آبیاری می شود. که در مناطق مختلف این زمان متفاوت است. گل زعفران تحت تاثیر آبیاری اولیه و به موقع میباشد . برای اینکه در برداشت زعفران مشکلی ایجاد نشود زمین را به بخش های مختلف تقسیم بندی کرده در فواصل مشخص آبیاری را انجام میدهند. تا در دوران گلدهی بخش ها همزمان رخ ندهد.

4- حذف علف های هرز

علفهای زائد به دلیل رقابت کردن با ریشه زعفران برای بدست آوردن آب و مواد غذایی و نور آفتاب باعث کم شدن زعفران در مرحله برداشت می شوند، همین طور ممکن است در کاشت و برداشت محصول مشکلاتی ایجاد کند و میزبان بسیاری از قارچ ها و آفات باشد، در زمین کشت زعفران بعد از آبیاری دوم وجین صورت می گیرد.

5- کوددهی منظم

انجام عمل کوددهی بوسیله کود های مناسب برای رشد این گیاه بسیار می تواند به افزایش رشد و عطر و رنگ گیاه زعفران کمک کند.

6- کشت و برداشت زعفران

چینش گل زعفران وابسته به وقت آبیاری است اما اصولا در آبان آغاز گلدهی زعفران است که بیست الی سی روز طول می کشد و روزانه باید گلچینی و برداشت صورت گیرد.

1 پاسخ به کشت زعفران گلخانه ای
  1. سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst