اهمیت فناوری نانو در کشاورزی

درباره فناوری نانو در کشاورزی محققان اظهار داشته اند که سیستم ریشه گیاه، که دریچه ورود مواد مغذی است، نسبت به کودهای معمولی برای مواد نانو یا کودهای نانو بسیار متخلخل است. دهانه های روزنه ای برگ نیز گزارش شده است که جذب این مواد و ورود آنها به برگ ها را ترجیح می دهد. دانشمندان آزمایشاتی را با استفاده از لوبیای فابا برای تعیین کارایی نانوذره برای نفوذ به سیستم گیاه انجام داده اند. آنها دریافتند که نانوذرات (اندازه چهل و سه نانو متر) در مقایسه با نانوذرات بزرگتر از اندازه یک نانومتر می توانند تعداد زیادی به برگ نفوذ کنند. همچنین گزارش شده است که این کود از طریق پلاسما مواد مغذی را تحویل می دهند. پلاسما کانالهایی در اندازه نانو هستند که تقریباً اندازه پنجاه نانومتر دارند یونها را بین سلولها حمل می کند. نان لوله های کربنی و نانوذرات سیلیس ابزار مفیدی برای حمل و انتقال محموله ها (مواد مغذی و سایر مواد شیمیایی بیوشیمیایی مهم) به محل مورد نظر گیاهان هستند.

کودهای نانو در کشاورزی

استفاده از کودهای نانو در توسعه پایدار محصولات

دانشمندان بر این باورند که نانو کودهای روی باعث رشد قوی گیاه (سیستم شاخه و ریشه) می شوند و میزان کلروفیل برگ ها را افزایش می دهند. در مطالعه قبلی، اصلاح نانو کودهای روی به طور قابل توجهی عملکرد بادام زمینی را افزایش داد. این کودهای نانو تولید دانه سبزیجات را نیز بهبود می بخشد. به همین ترتیب، گزارش شده است که نانولوله های کربنی حاوی کود روزهای جوانه زنی را کاهش می دهند. همچنین این نانو کودها باعث پیشرفت سیستم ریشه گیاهان در نهال های برنج شدند. این کودها همچنین باعث کاهش دوره چرخه محصول و افزایش عملکرد محصول می شوند. به عنوان مثال، اصلاح نانو ذرات حامل (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) به گندم افزایش عملکرد دانه را نشان داد و چهل روز چرخه محصول گندم را کاهش داد. نتایج مشابهی در سیستم کشت ذرت بدست آمد.

تأثیر نوع و روش کاربرد کودهای نانو

با وجود کمک به تولید پایدار محصولات، قبل از بازاریابی باید محدودیت های این کود را به دقت بررسی کرد. محدودیت های استفاده از این کودها عمدتا به دلیل عدم وجود نظارت دقیق و شکاف های تحقیقاتی بوجود می آید. برخی از اشکالات مرتبط با استفاده از این نوع کود برای تولید محصولات پایدار در زیر آورده شده است. عدم وجود سیستم مدیریت ریسک کود عدم تولید و در دسترس بودن این نوع کود در مقادیر مورد نیاز. این میزان مصرف نانو کودها به عنوان منبع مواد مغذی گیاه را در مقیاس وسیع محدود می کند. هزینه بالای کودهای نانو عدم استاندارد سازی در فرآیند فرمول بندی. این نتایج مختلفی از نانومواد مشابه را در شرایط مختلف پدوکلیماتیک به ارمغان می آورد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst