مواد تشکیل دهنده کود آلی مایع

کود آلی مایع چیست: استفاده از کود آلی مایع و محلول پاشی سطح برگ گیاهان از بهترین روش های تاثیر گذار در محصولات کشاورزی است که مواد مغذی سریعا در اختیار گیاه قرار می گیرند. در بیشتر باغ ها و زمین های کشاورزی به دلیل بالا بودن پی اچ خاک و وجود آهک زیاد و استفاده بیش از حد از کودهای فسفاته جذب مواد مغذی خاک توسط گیاه بسیار کاهش می یابد و تاثیر زیادی در رشد و نمو گیاه دارد. محلول پاشی این مواد مخصوصا موادی مانند آهن منگنز و مس در خاک های ایران سبب رفع کمبود این مواد و روشی ارزان و مقرون به صرفه خواهد بود. کود جامد و کودهای شیمیایی در مقایسه با دیگر کودها بسیار ارزان تر و کاربرد ساده و آسانی دارند و سبب افزایش درآید کاذب کوتاه مدت برای کشاورزان می شوند. اما شیوع انواع بیماری ها و از بین رفتن درختان یکی از اثرات منفی استفاده از این نوع کودها در دراز مدت است.

کود آلی مایع

نحوه استفاده از کود مایع

کود مایع چیست: کود مایع به شکل مایع و بیشتر اوقات به شکل غلیظ در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و قبل از مصرف باید با مقدار مشخصی از آب ترکیب شود و سپس مورد استفاده قرار گیرند. درصد مواد تشکیل دهنده ان ها مخصوصا نیتروژن، فسفر و پتاسیم بسته به شرکت سازنده متفاوت خواهد بود باید هنگام خرید به ان توجه کرد. این نوع کودها به دو دسته میکرو و ماکرو تقسیم بندی می شود.کودهای مایع که حاوی عناصر مغذی اولیه ماکرو هستند با نام کودهای پایه عرضه می شوند که خود به دو نوع کودهای میکرو یا مواد معدنی و کودهای سبزینه یا رشد و کودهای شکوفه دهی یا گل تقسیم بندی می شوند. این نوع کودها تاثیر به سزایی در مراحل اولیه رشد دارند.

ردیف

عناصر موجود در کود مایع

درصد

۱  ازت ۱ ٪
۲ گوگرد ۶ ٪
۳  هیومیک اسید ۳ ٪
۴ آمینو اسید ۲ ٪
۵  فولویک ۱ ٪

مزایای استفاده

از جمله مهمترین فواید استفاده از کود آلی مایع می توان به کنترل استفاده از ان ها اشاره کرد. استفاده از این نوع کودها مقدار مصرف کود و حتی تعداد دفعاتی که مورد استفاده قرار می گیرد توسط کشاورز قابل کنترل است. رقیق سازی این نوع کودها توسط کشاورز و مقدار رقیق سازی تاثیر به سزایی در کنترل رشد گیاهان توسط کشاورزان را به همراه دارد و گیاه در هر از مرحله از رشد با تغییر مقادیر رقیق سازی و مقدار استفاده از کودهای مایع خیلی راحت تر از کودهای خشک است. مواد مفید موجود در این نوع کودها به سرعت بیشتری در اختیار گیاه قرار می گیرند و راحت تر توسط گیاه جذب می شوند به همین علت به کشاورزان این اجازه را می دهد تا مواد مورد نیاز را در زمان های معین و مقادیر مشخص در اختیار گیاه قرار دهند.

انواع روش های و مزایای مصرف

این نوع کودها در مقایسه با کودهای خشک و جامد از قیمت بالاتری برخوردار هستند همچنین این کودها پس از مدتی که در یک جا باقی بمانند و استفاده نشوند سریع فاسد و غیر قابل استفاده می شود. به طور کلی کشاورز است که تصمیم میگیرد از چه نوع کودی استفاده کند ولی بهترین روش استفاده ترکیبی از هر دو نوع مایع و جامد با هم است. بیشتر کشاورزان ابتدا خاک را با کودهای جامد اصلاح می کنند سپس در هنگام رشد گیاه از کودهای مایع استفاده می کنند تا شرایط را تحت اختیار خود داشته باشند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst