کود مایع آهن

کود به عنوان مکمل غذایی گیاهان می باشد که از دیرباز جهت تیمار گیاهان استفاده می شود و دارای انواع مختلف بسته به نوع کمبود هر یک از عناصر تهیه و تولید شده است. از انواع کودهای مصرفی در کشاورزی کود آهن می باشد این کود آهن دار هم به شکل جامد و هم به صورت مایع وجود دارد. مورد مصرف این کود به شکل محلول پاشی و آبیاری قطره ای صورت می گیرد. مصرف این کود به شکل محلول پاشی کردن در شاخ و برگ یک لیتر کود آهن در هزار لیتر آب استفاده می گردد. در آبیاری قطره ای نیز به مقدار هر هکتار چهار تا شش لیتر کود آهن مصرف می کنند و با وقفه یک هفته ای باید کوددهی صورت گیرد.

کود آهن مایع

کود آهن مایع

فواصل و دفعات استفاده از کود آهن مایع

بهترین فصل برای مصرف کود سکوسترین اوایل فصل رشد و زمان بیدار شدن گیاه و قبل از گل دهی می باشد دومین بار بعد از تشکیل میوه و یا زمانی که علائم کمبود آهن در گیاه مشاهده شد صورت می گیرد و در بازه زمانی ده تا چهارده روز محلول پاشی صورت می گیرد. این تصور که با مصرف کود زیاد و فواصل کود دهی بیشتر به گیاه باعث رشد بهتر گیاه خواهیم شد فکر غلط و اشتباهی است.

وجود پایداری سبب حفظ منابع طبیعی و ایجاد توازن بین مصرف و ذخیره منابع چه طبیعی و چه انسانی می شود. منابع طبیعی به منابع مثل زمین، آب، تنوع زیستی و … است. انسان برای رفع نیازهای خود و برای بالا بردن میزان تولید، تغییرات زیادی در کاربری زمین ایجاد کرده است. مشخص کردن درصدی از تغییرات کاربری اراضی که به صورت اصولی و به شکل بهینه و پایدار باشد یعنی مثلا چه مقدار از جنگل ها و باتلاق ها و … حفظ شود کار بسیار دشواری است. تحقیقات در زمینه تنوع زیستی به تعیین میزان استفاده کود آهن مایع را مشخص می کند.

گیاهان دارای ظرفیت محدودی جهت همه عناصر مور نیاز از جمله آهن هستند و هر چند کمبود این مواد باعث آسیب به گیاه و عدم رشد متناسب به گیاهان می گردد زیاده روی و تزریق بیش از حد نیاز گیاه، نیز باعث سمی شدن و مجددا رشد نامناسب گیاه می گردد. از جمله آسیب های جدی که مصرف بیش از اندازه کود می تواند بر گیاه داشته باشد لطمه ای است که بر ریشه گیاهان وارد می گردد. کود آهن با توجه به نوع و مقدار درصد آهن موجود دارای نوع و روش خاصی جهت استفاده است که در طریق مصرف را در روی بسته بندی درج شده است و باید کشاورزان و باغبانان براساس نوع محصول و همین طور نوع کود آهن مصرفی و مقدار نیازی که گیاهان دارند از آن استفاده کنند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst