گیاهان سمی چیست؟

دنیای گیاهان کاملا عجیب و پیچیده است گیاهان سمی در سراسر دنیا وجود دارد که برخی از آن ها در مناطق کوهستانی بسیار ناشناخته رشد می کنند. برخی از این گیاهان کوهستانی خاص را اگر بخورید می توانند سمی و حتی کشنده باشند. برخی دیگر را اگر روی پوست خود قرار دهید می توانند به شما آسیب برسانند و شمارادچار حساسیت شدید کنند. در برخی از گیاهان، تمام قسمت های گیاه سمی هستند. در برخی دیگر، فقط قسمت های خاصی از گیاه مضر است. این خطر می تواند از تحریک خفیف تا بیماری شدید یا مرگ متغیر باشد.

گیاهان سمی وحشی و انواع مختلف

انواع گیاهان سمی و اثرات آن ها

پیچک سمی

مانند پسرعموهایش بلوط سمی و سماق سمی در برگ هایش شیره روغنی به نام اوروشیول دارد. این باعث یک واکنش آلرژیک می شود که می تواند پوست شما را قرمز، متورم و خارش کند. در بیشتر ایالات متحده به جز آلاسکا و هاوایی رشد می کند. هر ساقه به سه برگچه تبدیل می شود که ممکن است به شما کمک کند آن را در جنگل متوجه شوید. در شرق، غرب میانه و جنوب به صورت انگور و در شمال و غرب به صورت درختچه می روید.

سماق سمی

به نظر بسیار شبیه پیچک سمی است، اما برگ های آن بیشتر شبیه برگ های درخت بلوط است. سمت رو به آفتاب برگ دارای کرک های ریز روی آن است و سایه سبز تیره تری نسبت به سمت رو به زمین دارد. اگرچه در سراسر کشور رشد می کند، اما در غرب رایج تر است. ممکن است ساعت ها یا روزها طول بکشد تا پوست شما به شیره گیاهی (اوروشیول) واکنش نشان دهد. و شما در نهایت ممکن است برآمدگی داشته باشند و تاول هایی تشکیل دهند که ترشح می کنند.

گیاه سمی هاگوید غول پیکر

در خاک های غنی و مرطوب در نزدیکی خندق ها، نهرها و مزارع به ویژه در شمال شرقی زندگی می کند. دارای گروه های چتری شکل از گل های سفید کوچک، برگ هایی با چین های عمیق و ساقه هایی با کرک های سفید و لکه های بنفش است. ارتفاع آن به 15 فوت می رسد. شیره آن می تواند پوست شما را نسبت به اشعه ماوراء بنفش حساس تر کند، که می تواند تاول بزند، بسوزد یا گاهی به طور دائمی آن را زخمی کند. حتی می تواند به بینایی شما آسیب برساند.

گیاه سمی گزنه

موهای کوچک روی ساقه این گیاهان می توانند ترکیبی از مواد شیمیایی را به پوست شما تزریق کنند. یکی از آنها، اسید فرمیک، به قرار دادن “نیش” در نیش زنبور و نیش مورچه آتشین کمک می کند. این بخشی از چیزی است که باعث ایجاد واکنش آلرژیک پوستی خارش دار و حتی دردناک می شود. ساقه ها بدون انشعاب به صورت تکه هایی به ارتفاع حدود 4 فوت، اما گاهی تا 6 فوت رشد می کنند. به دنبال موهای گزنده روی ساقه باشید که نشانه ی آن هستند.

درخت گزنده استرالیایی

در حالی که نسخه های آمریکایی و اروپایی آن بی خطر هستند، دانشمندان نوروتوکسین جدیدی را در درخت گزنده استرالیایی یافته اند که می تواند برای روزها یا حتی هفته ها درد ایجاد کند. زائده های ریز، مبهم و سوزنی مانند به نام تریکوم سمی را تزریق می کنند که شبیه سم موجود در عنکبوت ها و حلزون های مخروطی است. محققان خانواده جدید سموم را به نام گیمپپتیدها از نام محلی درخت، درخت گزنده Gympie-Gympie نامگذاری کردند.

گیاه سمی ازگیل وحشی

برگ های درشت دندانه دار روی ساقه های کرک دار و شیاردار که 2 تا 5 فوت ارتفاع دارند رشد می کنند. گل های زرد مانند سایر گیاهان خانواده هویج به صورت چتری رشد می کنند. هنگامی که آب برگ ها، ساقه ها یا گل های خرد شده با پوست شما تماس می گیرد، نور خورشید می تواند در عرض یک یا دو روز باعث ایجاد بثورات پوستی شود. به دنبال گل زرد متمایز در مزارع، کنار جاده ها، مراتع و دشت های غرب میانه باشید.

منبع:

Poisonous Plants

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst