کاهش جذب آهن در ph بالا

کود آهن و فعالیت آنزیم های حیاتی کمبود آهن در طیف گوناگونی از خاک ها رخ می دهد اما در خاک هایی که اسیدیته بالاتر از 6 دارند بیشتر دیده می شوند. آهن نقش مهمی در تثبیت نیتروژن، فتوسنتز و سیستم انتقال الکترون دارد. سنتز کلروفیل ها، تیلاکوئید و بسیاری از پروتیئن های آهن دار وابسته به وجود این عنصر می باشند. فعالیت آنزیم مهم و حیاتی روبیسکو (carboxylase/oxidase ribulose-1,5- biphosphate) شدیدا وابسته به وجود آهن بوده و فعالیت آن با کمبود آهن کاهش می یابد. با افزایش ph خاک میزان حلالیت و غلظت آهن در محلول خاک کاهش می یابد. خصوصیات شیمیایی خاک مانند ph یکی از فاکتورهای مهم برای تعیین میزان جذب و انتقال آهن در خاک و گیاه می باشد و با ظهور آن باید به مصرف کلات آهن در گیاهان روی آورد تا فعالیت های آنزیم های حیاتی گیاه دچار نقصان نشده و عملکرد گیاه بهبود پیدا کند.

کود آهن و فعالیت آنزیم های حیاتی

کود آهن و فعالیت آنزیم های حیاتی

زمین های کشاورزی و نگهداری ان ها

زمین کشاورزی قسمتی از خشکی است که به جهت امر کشاورزی و برای یکی از موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. چراگاه
  2. کشتزار
  3. کشت محصول

اراضی کشاورزی به دو شکل طبیعی آبیاری شود یا به کمک یک منبع آبی زیر زمینی یا روان آب ها. توجه به بعضی از نکات قبل از خرید زمین برای هر کاربری بسیار مهم است. تامین نیاز های غذایی به کمک کشاورزی بدست  میاید. اراضی کشاورزی قوانین و راهکار هایی دارد که بعد از خرید باید به این موارد توجه کرد. محصولاتی که کشت و برداشت می شوند به نوع زمین کشاورزی بستگی دارند. زمین کشاورزی تولیدات کشاورزی را در مدت زمانی کوتاه یعنی به مدت یک الی دو سال به مرحله برداشت می رساند. در زمین های کشاورزی که کشت گندم در آن ها بیشتر است مقدار آب رسانی و ذخایر آبی در قیمت زمین بسیار تاثیر گذار است.

مطلوبیت زمین برای کشاورزی با آب باران

 بررسی و آنالیزهای مرتبط به مطلوبیت خاک زراعت بر مبنای نوع زمین و وضعیت کاشت بوده است .بررسی های مربوط به شاخص خشکسالی، نشان می دهد که نود و هشت در صد از مناطق ایران در دسته مناطق خیلی خشک، خشک یا نیمه خشک محسوب می شود. ماه های تیر و مرداد خشک ترین و دی و بهمن پرآب ترین ماه های سال در ایران هستند.

 این الگوی بارندگی و شاخص خشکسالی مشکلات زیادی را برای محصولاتی که در تابستان پرورش داده می شوند ایجاد می کند چون میزان آب و نرخ آبی که تولیدات کشاورزی جذب می کند در این ماه ها تامین نمی شود و احتمالا کاهش محصول یا از بین رفتن آن را به دنبال خواهد داشت. در کل می توان میزان مرغوبیت و مناسب بودن اراضی را برای کشاورزی با میزان آب باران دریافتی نشان می دهد که با این حساب حدود هفتاد و هفت درصد از اراضی کشور در طبقه ضعیف و خیلی ضعیف دسته بندی می شود و تنها هجده میلیون هکتاری اراضی با شرایط عالی و مطلوب حضور دارد.

غلظت عنصر آهن و کود کلات آهن

غلظت عنصر آهن و بقیه عناصر کم مصرف در گیاه با افزایش سن گیاه کاهش می یابد. برای این که گیاهان سالمی در طی رشد داشته باشیم و نیاز گیاهان از مواد ضروری در طی سال تامین شود باید نیازهای گیاه از جمله مقدار آهن و دیگر عناصر کم مصرف را با تزریق کود آهن را هر ساله و طی دفعات مشخص تامین نمائیم. کود پاشی روی گیاهان و تزریق روی تنه درختان درمان بسیار خوبی است. برای مصرف کود در خاک، بهترین استفاده از کود آهن کلاته شده می باشد. کود آهن کلات سکوسترین 138 بهترین نوع کود و جز کودهای گران قیمت برای تیمارگیاهان با کمبود آهن در خاک های ایران می باشد. کود سکوسترین دارای مقدار Fe EDDHA– هیدروژن فریک اتیلن بیس آلفا آمینو- 2- هیدروکسی فنیل استیک اسید می باشد. این بنیان کلات کننده، آهن را در خود نگه می دارد و برای مصرف گیاه در اختیار او قرار می دهد. در مطالب بعدی در مورد مصرف کود آهن و مقدار تاثیر آن بردرختان مرکبات می پردازیم .

1 پاسخ به کود آهن و فعالیت آنزیم های حیاتی
  1. مقاله جالبی بود ولی لازم بذکر است که جذب آهن در محیط های اسیدی خیلی بالاتر خواهد رفت


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst