کاشت درخت سیب و برداشت سیب

در استان های تولیدکننده سیب در ایران حدودا در پاییز زمان برداشت سیب است! نکات ما در مورد کاشت و برداشت سیب و طریقه دادن کود سیب و همچنین مراقبت از درخت سیب، مشکلات درخت سیب، و همه چیز در مورد کاشت و پرورش سیب های آبدار در باغچه خانه را مطالعه فرمایید!

درختان سیب فقط برای افرادی که هکتار به هکتار زمین دارند و کشت صنعتی انجام میدهند نیست. حتی در یک فضای کوچک، می توانید درختان سیب پایه کوتاه بکارید و محصول خوبی داشته باشید. کاشت اواخره زمستان در مناطق مرکزی و شمالی توصیه می شود. کاشت پاییزه نیز می تواند موفقیت آمیز باشد اما فقط در مناطقی که هوای پاییز و زمستان عموماً معتدل تر و مرطوب تر است.

استان های تولیدکننده سیب در ایران

استان های تولیدکننده سیب در ایران

ملاحظات آب و هوایی برای رشد سیب بسیار مهم است. به عنوان یک قاعده کلی استان های تولیدکننده سیب در ایران، اگر درخت سیب با کیفیت و سفت مدنظر شما است در مناطق سختی سمیرم و پادنا استان اصفهان بهترین رشد را دارد و اگر کیفیت سیب و تنوع محصول برای شما اهمیت بیشتری دارد بهتر است در مناطق آذربایجان شرقی (مراغه، میاندواب، ملکان، میانه و…)و آذربایجان شرقی(ارومیه، میاندوآب، مهآباد، نقده، پیرانشهر، سلماس و…) و اردبیل کاشت نهال ها انجام شود. البته در مناطق دیگر ایران نظیر دماوند و کهگیلویه و بویر احمد، مناطقی از استان فارس بصورت حرفه ایی کاشت و پرورش این محصول انجام می شود. هر چند درخت به شما نمیگویند که در کجا و در چه شرایطی رشد می کنم، اما اطلاعات علمی و جغرافیایی این کار را می کند. همچنین با خدمات کشاورزی تعاونی محلی خود برای توصیه خاص به منطقه خود تماس بگیرید.

(جدول رتبه استان ها در تولید سیب درختی)

رتبه

استان

۱ آذربایجان غربی
۲ آذربایجان شرقی
۳ خراسان
۴ تهران
۵ اصفهان
۶ فارس

آیا می توان درختان سیب را از دانه پرورش داد؟

ابتدا بهتر است کشاورزان با کشت نهال سیب اقدام به پرورش این درخت کنند ولی یک سوال رایج این است که آیا می توان به جای خرید یک درخت جوان، بذر گونه ای را که دوست دارید کاشت. در حالی که مطمئناً رشد یک درخت سیب از یک دانه امکان پذیر است، درخت سیبی که به دست می آورید احتمالاً آن گونه ای نخواهد بود که انتظارش را داشتید! دانه های سیب از نظر ژنتیکی با درخت مادرشان متفاوت هستند، به این معنی که چیزهایی مانند اندازه درخت، سختی و کیفیت میوه متفاوت هستند (و معمولا ضعیف تر خواهند بود). بنابراین، اگر یک دانه هانی کریسپ بکارید، در نهایت سیب هانی کریسپ را نخواهید داشت. به علاوه، ممکن است 8 تا 10 سال طول بکشد تا یک نهال سیب به اندازه کافی بزرگ شود تا سیب تولید کند، بنابراین ممکن است مدتی منتظر بمانید!

کاشت بذر سیب

با این وجود، رشد یک نهال سیب هنوز هم می تواند یک آزمایش سرگرم کننده باشد. در اینجا نحوه کاشت بذر سیب آورده شده است: دانه های سیب قبل از اینکه آماده جوانه زدن و رشد شوند باید در معرض شرایط خنک و مرطوب قرار گیرند. آنها را در پاییز به عمق 3 سانتیمتری در فضای باز بکارید و چرخه طبیعی فصلی نیازهای سرمای بذر را برای شما برطرف می کند. همچنین، دانه ها را در ماسه مرطوب شده در ظرف پلاستیکی قرار دهید و ظرف را به مدت 3 تا 4 ماه در یخچال نگهداری کنید. سپس، پس از رفع خطر یخبندان، آنها را در فضای باز به عمق 3 سانتیمتری بکارید. پس از بیرون آمدن نهال، مطمئن شوید که آن را به خوبی آبیاری کرده و از آفات محافظت کنید.

زمان کاشت درخت سیب

درختان سیب ریشه برهنه را باید در اوایل بهار به محض اینکه زمین شروع به کار کرد، کاشت. درختان سیبی که در ظرف رشد می کنند را می توان در طول فصل رشد کاشت تا زمانی که آب کافی به آنها داده شود. و نهال های سیب آماده را باید در اواخر زمستان کاشت که سرمای زمستان روی آنها تاثیر منفی نداشته باشد.

سیب به کنترل آفات نیاز دارد

 همچنین، مهم است که بدانیم بسیاری از بیماری ها و آفات میوه وجود دارند که به سیب حمله می کنند، بنابراین به ندرت این میوه بدون هیچ نوع آفت کش رشد می کند. پرورش سیب به صورت ارگانیک در مناطق شمالی بسیار دشوارتر از جنوبی است آن هم به دلیل بروز بیماری های قارچی و انواع آفات در مناطق مرطوب می باشد. اگر بخواهید از هر نوع برنامه سمپاشی اجتناب کنید، برای رشد سیب به تحقیق و پشتکار زیادی نیاز دارید.

مراقبت عمومی

  • درختان جوان را به طور منظم آبیاری کنید و به کود دهی آن توجه ویژه ای داشته باشید، به ویژه درختانی که روی پایه های نیمه کوتاه یا کوتاه هستند، تا اطمینان حاصل شود که سیستم ریشه به خوبی مستقر شده است.
  • درختان سیب بصورت صنعتی نیاز به آموزش اولیه برای پرورش یک قاب قوی از شاخه ها دارند تا درختان بتوانند محصولات سنگین سیب را حمل کنند. سیب های پایه کوتاه باید با پایه یا داربست حمایت شوند و باید به یک سیستم مدیریت مرکزی آموزش داده شوند.
  • اقدامات کنترل آفات بخش مهمی از مراقبت خواهد بود. زمان بندی صحیح سمپاشی برای جلوگیری از آسیب رساندن به زنبورها و تأثیر گرده افشانی بسیار مهم است. هنگام استفاده، آفت کش ها در مرحله خاصی از رشد گل و میوه استفاده می شوند، نه بر اساس تقویم.
  • مهم است که در مورد تنوع و آب و هوا تحقیق کنید تا بدانید کدام آفات به احتمال زیاد مشکل ساز هستند، که به شما امکان می دهد کنترل های مناسب را در زمان مناسب اعمال کنید. اگر می خواهید از آفت کش ها دوری کنید، این امکان وجود دارد، اگرچه درختان سیب یکی از حساس ترین میوه ها به آفت هستند. به عنوان مثال، می توانید کیسه های کاغذی را در اطراف هر سیب درخت خود قرار دهید، اگرچه این کار کمی زمان می بر است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst