شرح کودهای هیومیک اسید

معرفی کود هیومیک اسید را در این مقاله بیان میکنیم ، هیومیک از مهم ترین ترکیبات در خاک می باشد. این ماده ارزشمند علاوه بر خاک در ساختار مواد دیگر نظیر ذغال سنگ و آب ها در دریاچه ها و اقیانوس ها نقش دارد. هیومیک دارای ترکیبات گسترده و پیچیده ای است که در مجموع طبق تحقیقات دانشمندان برای خاک و کشاورزی نیز مغذی برشمرده میشود و از این رو شکل دیگر این ماده به صورت هیومیک اسید امروزه به خاک افزوده میشود. برای آشنایی با هیومیک اسید، شما را به مطالعه این مطلب دعوت می کنیم.

معرفی کود هیومیک اسید

معرفی کود هیومیک اسید

معرفی کود هیومیک اسید و استفاده از آن

هیومیک اسید از دسته کود های ارگانیک و اساسی می باشد که ساختار آن همان طور که گفته شد پیچیده می باشد. هیومیک اسید وزن مولکولی پایین تر و در عوض اکسیژن بالاتری دارد و به این دلیل یک کود سبک برای خاک به شمار می رود.در ادامه به صورت مختصر درباره فواید، ترکیب و موارد استفاده از کود هیومیک اسید می خوانید.

با فرسایش خاک میزان عناصر مغذی خاک و نگهداری آب و مواد آلی و به طور کلی فعالیت گیاهان زراعی دچار تغییرات می شود. با کم عمق شدن خاک گیاهانی که دارای ریشه های سطحی هستند محدود شده و نمی توان ان ها را کشت نمود.

فرسایش خاک در اراضی کشاورزی و جنگل ها و مراتع سبب هدر رفت منابع ملی می شود. در فرسایش مقدار زیادی از شن و سیلت از سطح خاک شسته شده و در مناطق پایین دست رسوب می کند. جابجایی خاک ممکن است بر ترکیب گیاهی تأثیر گذاشته و تنوع زیستی خاک را از بین می برد. همچنین به دلیل شست و شوی مواد سمی و شیمیایی مشکلات زیادی را بر سلامت جامعه ایجاد می کند.

ترکیب هیومیک اسید

هیومیک اسید در واقع ترکیبی از پتاسیم در دسترس و آب می باشد که با نسبت های مختلفی بر اساس نیازهای کشاورزان با یکدیگر مخلوط شده اند.

موارد استفاده از هیومیک اسید

از کود هیومیک اسید اغلب در مواقعی استفاده میشود که خاک با کمبود شدید نمک های آلی و مواد ارگانیک رو به رو شده است.

فواید استفاده از هیومیک اسید

هیومیک اسید با ساختار خاصی که دارد قادر است میکروارگانیسم های خاک را که پیش از این آزاد نشده اند، از بخش های مخفی خارج کند. این کار به واسطه حلقه های فنول و گروه کربوکسیل موجود در هیومیک اسید میسر میشود. میکروارگانیسم هایی که با استفاده از هیومیک اسید آزاد میشوند، نگهداری آب را در خاک افزایش می دهند. این مهم ترین خاصیت استفاده از هیومیک اسید در خاک ها می باشد.

نحوه استفاده از هیومیک اسید

برخی هیومیک اسید را به تنهایی و برخی به صورت ترکیبی موثر با کودهای ارگانیک دیگر برای خاک به کار می برند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst