معرفی کود پسته برای درختان پسته

کود های متنوع و گوناگونی از نظر کیفیت و ساختار اعم از کود های حیوانی یا گیاهی برای پسته وجود دارند که به آن ها کود پسته گویند. این کود دارای مواد مغذی فراوانی می باشد که موجب افزایش قدرت گیاه و محصول می شود. تاریخچه کود پسته مربوط به سالیانی می شود که درخت پسته وجود داشته است. برخی گیاه شناسان بر این باور هستند که درخت پسته در مناطق وحشی آسیا رشد می کند. با توجه به این که پسته یکی از قدیمی ترین درختان از نوع گلدار است. درخت پسته بومی متعلق به آسیای غربی و آسیای صغیر از جمله سوریه، قفقاز و افغانستان می باشد. پسته از سوریه به ایتالیا گسترش یافت و سپس کشت آن در دیگر کشور های مدیترانه ای افزایش چشمگیری یافت. از دیگر مناطق تولید کننده عمده پسته، ایران، ترکیه، هند، یونان و پاکستان هستند. از نظر قدمت می توان گفت کود پسته از همان دوران قدیم همواره کود مخصوص پسته به صورت های مختلف وجود داشته و روز بروز بر آنواع و نحوه استفاده از این کود ها افزوده شده است.

معرفی کود پسته

معرفی کود پسته

اثرات کود پسته در زمین های قلیایی

اثرات کود پسته بسیار محسوس می باشند. چرا که پسته از انواع گیاهانی است که رشد کندی دارد و می توان به راحتی با استفاده کود دهی پسته شاهد افزایش رشد آن باشید.
• درخت پسته در آب و هوای گرم شکوفا می شود و پسته از جمله موادی می باشد که ارزش تغذیه ای بالایی دارد.
• رشد درخت پسته تا حد زیادی نیاز به موقعیت آفتابی و کود پسته مرغوب دارد. از آن گذشته خاک خوب زهکشی تاثیر زیادی در رشد آن دارد.
• در شرایطی آب و هوایی که رطوبت بالایی داشته باشد، درخت پسته ضعیف خواهد شد. همچنین موجب پوسیدگی پسته خواهد شد.
• در صورتی که آبیاری درخت پسته بیش از حد باشد و خاک قابلیت زهکشی پایین داشته باشد، درختان پسته ضعیف خواهند شد.
• از آنجا که درخت پسته به آهستگی رشد می کند، نیاز زیادی به کود نیتروژن ندارد.

استراتژی کود پسته

استراتژی کود پسته در واقع موجب موفقیت در تولید پسته خواهد شد. همانطور که می دانید رشد نامناسب درخت پسته بایستی مورد بررسی کامل قرار گیرد. توجه به تغذیه مناسب این درخت در مناطق شور بسیار مهم بوده و اهمیت بالایی در بازدهی و کیفیت محصول دارد. برای این منظور یک آزمایش با طرح کاملا تصادفی بعمل می آید تا مقدار قابل استفاده از کود پسته در آن مناطق تعیین شود.
در صورتی که استراتژی صحیحی را بکار بگیریم، موجب می شود تا موارد زیر بخوبی اجرا شوند.
1. بازسازی خاک
2. افزایش سلامت گیاه
3. کاهش وابستگی به کود شیمیایی پسته و افزایش سودآوری

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst