حاصلخیزی خاک با هیومیک اسید

چرا از هیومیک اسید استفاده کنیم! حاصلخیزی و باروری خاک عامل بسیار مهمی در تولید محصولات کشاورزی است که تنها با مصرف کودهای شیمیایی نمی توان به آن دست یافت. علاوه بر وجود مقدار کافی از عناصر شیمیایی در خاک، کشاورزان باید نسبت به تقویت ویژگی های فیزیکی و بیولوژیکی خاک خود نیز توجه لازم را داشته باشند. ازقدیم الایام، مصرف کودهای دامی در خاک فعالیتی مرسوم بین کشاورزان بوده است که با تقویت میزان موادآلی موجود در خاک به بهبود خواص فیزیکی خاک و فعالیت بیولوژیکی خاک کمک می کرده است. البته مصرف کودهای دامی دارای معایبی نیز می باشد که در این مقاله محل بحث آن ها نیست.

سوالی که در استفاده از انواع مختلف کود ها برای مصرف کنندگان مطرح میشود علت استفاده از کود هیومیک اسید و به زبان دیگر برتری هیومیک اسید نسبت به سایر کود ها میباشد. با توجه به این که در حال حاضر انواع مختلف کود برای پرورش و تکثیر گیاهان ارائه میشود، اننخاب کود مناسب برای کشاورزی کمی دشوار تر شده است. هیومیک اسید به گفته کارشناسان و طبق تحقیقات انجام شده از بهترین کودهای ارگانیک موجود می باشد. چرایی استفاده از کود هیومیک اسید را در ادامه خواهید خواند.

چرا از هیومیک اسید استفاده کنیم

چرا از هیومیک اسید استفاده کنیم

برترین دلایل استفاده از هیومیک اسید

فاکتور های زیادی وجود دارند که سبب تمایز کود هیومیک اسید نسبت به سایر کود ها میشود؛ برخی از این فاکتور ها عبارتند از :

آب

خواص فیزیکی هیومیک اسید سبب شده است که ظرفیت این ماده برای نگهداری آب بالاتر برود. این ماده از تبخیر آب در فصول خشک و به ویژه در منطقه ایران که با خشکسالی های پی در پی رو به رو است جلوگیری می کند. از هیومیک اسید می توانید در خاک های شنی و خاک های خشک غیررسی استفاده کنید.

ارزش تغذیه ای

ارزش تغذیه ای هیومیک اسید به صورت ویژه ای نسبت به سایر کود ها بالاتر است. مشابه گردش خون بدن در انسان ها، گیاه نیز به چرخه های مختلفی نیازمند است. این چرخه ها با دخالت مواد مغذی بهتر انجام میشود. دقت داشته باشید که استفاده از هیومیک اسید در زمان کاشت گیاه، و استفاده آن با کود سولفات پتاسیم نتایج سریع تر و بهتری را به بار می آورد.

دوره کوتاه تر جوانه زنی

هرچند که هیچ کودی نمی تواند به صورت صد در صد جوانه زنی سریع و موثر را تضمین کند؛ اما استفاده از هیومیک اسید دوره رشد گیاه را به واسطه جوانه زنی سریع تر کوتاه تر می کند.

دفع آلودگی ها

هیومیک اسید می تواند فلزات سنگین، هیدروکربن پلی آروماتیک، آفت کش ها و ذرات ویروسی را از بین ببرد.

میکروارگانیسم ها

هیومیک اسید کودی حاوی فسفات و کربن است که سبب تحرک فلور میشود.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst