طریقه ساخت کمپوست

کود کمپوست قارچ واسطه رشد گیاهان می باشد که در نتیجه فرآیند رشد قارچ ها بوجود می آید. کود کمپوست از مواد کشاورزی و زراعی مانند یونجه، کاه، بستر طیور، کنجاله پنبه دانه و سنگ گچ تولید می شود. این نوع کود کمپوست همیشه بایستی مطابق با شیوه های کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. این کود همچنین بایستی با یک مدیریت صحیح غذایی و طرح حفاظت خاک اجرا شود.

چرا کود کمپوست قارچ ؟

کود کمپوست قارچ دارای مواد آلی بسیار زیادی بوده که محتوای این کود را تبدیل به یک ماده بسیار مفید برای بهبود، ترمیم و تکامل خاک می سازد. مرسوم است که این نوع کود کمپوست از یک کود پایداری که پوسیدگی خوبی داشته ساخته شود. کمپوست قارچ در حال حاضر عموما با استفاده از کمپوست کاه ساخته می شود. کمپوست قارچ اغلب شامل گچ بوده و بطور طبیعی دارای خاصیت قلیایی می باشد. هنگام استفاده از کمپوست قارچ، هر گونه قطعات بزرگ گچ که قابل مشاهده هستند را جدا کنید. به یاد داشته باشید که در حد اعتدال از آن استفاده نمایید.

کود کمپوست قارچ برای چه گیاهانی مناسب است؟

1 –  بیشتر گیاهان گلدار
2 –  درختان و درختچه ها
3 –  باغ های سبزی و گیاهان
4 –  ایجاد فضای سبز و چمن ها

تولید کود کمپوست قارچ

دستور تولید کمپوست در شرکت های مختلف، متفاوت می باشد. کمپوست بایستی با دقت مورد استفاده قرار گیرد و تولید کنندگان قارچ تجاری که صادرات آن بسیار سود آور است از این نوع کود استفاده می کنند. کمپوست قارچ سرشار از نمک های محلول و دیگر مواد مغذی بوده و می تواند جوانه دانه ها را از بین برده و به گیاهان حساس به نمک و شوری آسیب برساند. این کود در تولید انواع قارچ ها نظیر قارچ جادویی یا مجیک ماشروم، قارچ دکمه ایی و گانودرما کاربرد بسیاری دارد.

کود کمپوست قارچ را کجا استفاده کنیم؟

استفاده مکرر یا سنگین از کمپوست معمولا منجر به ایجاد قطعات گچی داخل خاک باغ می شود که این خود موجب بالا رفتن قلیائیت خاک شده و در رشد گیاهان اختلال ایجاد می کند. گچ مواد مغذی خاک را از دسترس گیاه خارج می کند. در موارد شدید تر موجب زردی شاخ و برگ گیاهان و کوتاهی قد آن ها می شود. همچنین بازدهی محصول و گلدهی را کاهش می دهد. کمپوست قارچ به همین دلیل برای خاک های اسیدی که کود آلی کمتری دارند، بسیار مناسب است. استفاده از کمپوست قارچ برای خنثی سازی و استفاده در خاک های خنثی، قلیایی و گچی توصیه نمی شود. کمپوست قارچ در باغ سبزی بسیار عالی جواب می دهد و در گیاهانی مانند (کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم قمری، کلم بروکسل و کلم پیچ) موجب می شود تا کمتر دچار بیماری های ریشه شوند.
نکته : کمپوست قارچ حاوی سطح بالایی از نمک های محلول می باشد و به همین دلیل از آن بعنوان یک ترکیب در مخلوط گل کاری استفاده نمی شود.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst