تغییرات اقلیمی و چالش های پیشرو

موضوع تغییرات اقلیمی و اثرات کشاورزی بر روی بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی به عنوان یکی از چالش های مهم بشر مطرح میباشد. به طوری که با افزایش فعالیت های صنعتی، روند طبیعی اصلاح و تنظیم آن کند شده است. همچنین مدل های بسیاری برای پیش بینی تأثیرات احتمالی این پدیده وجود دارند که در هر مدل به تغییرات ناگهانی در شرایط آب و هوایی، خشکسالی شدید در بعضی مکان ها و نیز باران های شدید در بعضی نقاط دیگر اشاره شده است، و از نظر کمیت و کیفیت میتوانند متفاوت باشند. این پدیده بدون شک اثرات بسیاری در پی خواهد داشت. کاهش در تولیدات غذایی باعث ظهور نا آرامی های اقتصادی به خصوص در کشورهای جهان سوم مانند هند خواهد شد. تغییرات آب و هوایی و اقلیمی می تواند درآمد حاصل از کشاورزی را پانزده تا هجده درصد کاهش دهد که باید تمهیدات لازم برای اصلاح آنها صورت گیرد. از جمله این تمهیدات اصلاحی: گسترش امکانات آبیاری به مناطق غیر مجاز، معرفی فن آوری های آبیاری کارآمد، الگو برداری مجدد از سیستم برداشت و مهندسی ژنتیک می باشد.

بررسی اثرات تغییر اقلیم بر شاخص های اقلیمی کشاورزی

اقلیم چیست

آب و هوا یک سیستم بسیار پیچیده است که از جو، سطح زمین، برف و یخ، اقیانوس ها، آب و موجودات زنده تشکیل شده است. اقلیم نیز شرایطی از آب و هوا است که در مکانی حاکم می شود و با ارزیابی الگوهای تغییرات دمایی، رطوبتی، فشار اتمسفر، باد و بارش، ذرات جوی و سایر متغیرهای هواشناسی در یک منطقه معین در یک مدت طولانی اندازه گیری می شود.

تغییرات آب و هوایی

به گفته ی آژانس حفاظت از محیط زیست، آب و هوای زمین در طول تاریخ کره زمین بارها تغییر کرده است، و شامل وقایع مختلف از یخبندان تا دوره های طولانی گرما است. از نظرگاه تاریخی، عوامل طبیعی مانند فوران های آتشفشانی و تغییر در مدار زمین و میزان انرژی آزاد شده از خورشید بر آب و هوای زمین تأثیر گذاشته است. مطالعات متعددی گزارش داده اند که تفاوت میان این دوره های تاریخ زمین این است که فعالیت های انسان شناختی به طور قابل توجهی در ایجاد تغییرات آب و هوایی طبیعی از طریق انتشار گازهای گلخانه ای نقش دارند.

گازهای گلخانه ای و گرمایش زمین

تجمع گازهای گلخانه ای مانند کربن دی اکسید، بخار آب، متان، اکسید نیتروژن، ازن، که با افزایش یا کاهش غلظت جوی آنها، تشعشات گرما را جذب و ساطع می کنند، یا باعث نگه داشتن و انتشار بیشتر گرمای هوا از خورشید میشوند. آب و هوا بعد از انقلاب صنعتی به طور چشمگیری تغییر کرده است، این امر به دلیل این است که دینامیک آب و هوا اکنون عنصر جدیدی را در قالب ورودی های انسان شناختی به همراه دارد.

کاربرد هواشناسی در کشاورزی

بنابراین رابطه ی بین آب و هوا و توسعه کشاورزی توسط انسان شناسان و دانشمندان آب و هوا به مدت چندین سال مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. جوامع کشاورزی در هفتصد تا ده هزار سال پیش از تولد نیز هنوز توسعه نیافته بودند و بسیاری از روش های مستقل برای حمایت از تقویت گیاه در زمان هولوسن منجر به کشاورزی اولیه گردید. ظهور گیاهان تکامل یافته از اواخر پلیستوسن هنوز ناشناخته بود. در پنج هزار سال بعد از آن، حداقل در شش منطقه جهان، کشاورزی به علت تغییرات آب و هوایی و نیز بدون تغییرات قابل توجه در حدود دو هزار سال به طور مستقل توسعه یافت.

 

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst