تهیه و نگهداری کود کمپوست

عناصر اصلی کود های ارگانیک و ساخت کود ارگانیک گرچه ساده به نظر میرسد و به واسطه ابتدایی ترین مواد در دسترس در منازل ممکن است، اما برای این که بهره وری بیشتری از کود داشته باشیم و تغییرات مثبت را در محصولات مشاهده کنیم، نیازمند دقت زیادی در تولید کود، نگهداری و نحوه افزودن کود ارگانیک به خاک هستیم. حتی ظروف تهیه و نگهداری کود کمپوست یا کود ارگانیک نیز در تهیه کود ارگانیک با کیفیت نقش دارند. در بخش اول با برخی از عناصر و راهکار های موثر در تهیه کود ارگانیک آشنا شدید. در ادامه با سایر عناصر آشنا میشوید.راه حلی که امروزه کشاورزان در بسیاری از مناطق دنیا برای افزایش حاصلخیزی و باروری خاک خود پیدا کرده اند، مصرف مواد هیومیکی است. کودهای دارای اسید هیومیک نه تنها خصوصیات شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی خاک را بهبود می دهند، بلکه به دلیل دارا بودن انواع هورمون ها و ویتامین ها نیز باعث افزایش تولید می شوند.

عناصر اصلی کود های ارگانیک (بخش دوم)

عناصر اصلی کود های ارگانیک (بخش دوم)

ترکیبات مهم کود های ارگانیک

شاخ و برگ گیاهان

هر نوع ترکیبی که در کود ارگانیک به کار گرفته شود حتما باید مقداری شاخ و برگ مرطوب گیاهان را در بر داشته باشد. برگه های درختان در پاییز روی زمین منبع مناسبی برای ساخت کود ارگانیک هستند. به علاوه مواد قهوه ای رنگی هستند که در تعیین بالانس میان مواد سبز و قهوه ای رنگ نقش دارند.

ترکیب شاخ و برگ گیاهان

اگر از ظروف خاص نگهداری کپوست استفاده نمی کنید، بهترین راه ریختن ترکیبات اصلی کود ارگانیک روی زمین و ترکیب آن ها با یکدیگر می باشد. در ترکیب این مواد روی زمین سعی داشته باشید که جریان هوا را میان عناصر ایجاد کنید و به این ترتیب کود ارگانیک را با مهم ترین عنصر یعنی اکسیژن ترکیب کنید.

ترکیب عناصر با گرما

گرما را به وسیله شمع و رطوبت را به واسطه دستگاه بخور ساده می توانید در میان اجزای مختلف کود ارگانیک ایجاد کنید. دقت کنید که چون در میان عناصر باکتری های زیادی که اغلب گرمادوست یا ترموفیل هستند زندگی می کنند، لازم است که به تغذیه باکتری ها نیز توجه شود.

ترکیب نهایی کود

برای این که بدانید چه زمانی می توانید از کود ارگانیک تولید شده برای کشت و تولید محصول استفاده کنید بهتر است به ظاهر موارد توجه کنید. تیره شدن رنگ مواد به صورت قابل توجه و استشمام بوی گیاه و خاک به صورت همزمان از ترکیب نشانگر مرغوبیت کود ارگانیک ساخته شده است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst