گیاهان آبزی و فواید آن برای اکواریوم

گیاهان زنده زیبایی طبیعی را در یک آکواریوم ایجاد می کنند، اما پرورش گیاهان آبزی سبب ایجاد یک اکوسیستم متعادل را ارتقا می دهند و فواید زیادی برای ماهی شما فراهم می کنند از جمله:  تولید اکسیژن و مصرف CO2 در طول روز که برای ماهی مفید است، به فیلتراسیون و تثبیت PH کمک می کند

پرورش گیاهان آبزی گیاهان آبزی و فواید آن برای اکواریوم

جلوگیری از رشد جلبک ها با حذف نیترات و فسفات از آب

با فراهم کردن پوشش و زیستگاه ارزشمند ماهیان خود را سالم و رنگارنگ نگه دارید. این استرس را کاهش می دهد و سیستم ایمنی آنها را تقویت می کند، و وقتی ماهی ها بدانند که در نزدیکی پناهگاه هستند، تمایل دارند در فضای باز بمانند، جایی که شما می توانید آنها را ببینید. ایجاد منبع غذایی برای ماهی هایی که از میکروب های طبیعی که برگ های گیاه را مستعمره می کنند و همچنین دیگرانی که مستقیماً از خود گیاهان تغذیه می کنند تغذیه می کنند و نه از جلبک دریایی ایجاد مکان های تخم ریزی برای بسیاری از گونه های ماهی و همچنین پناهگاه ارزشمند برای بچه های تازه جوجه ریزی شده

شرایط رشد و نگهداری

برای پرورش گیاهان آبزی با ده تا دوازده ساعت نور در روز بهترین عملکرد را دارند. روشن ماندن بیشتر نور، نور ضعیف را جبران نمی کند. ایجاد یک چرخه ثابت روز/شب نیز مهم است. اگر نور آکواریوم شما تایمر داخلی ندارد، از یک تایمر یا مرکز برق دیجیتال برای ارائه یک دوره نوری ثابت استفاده کنید. هر 12 ماه یکبار لامپ های فلورسنت High Output T5 و سایر لامپ های فلورسنت را تعویض کنید تا بهترین بازده نور را دریافت کنید. در نهایت، پوشش های شیشه ای را تمیز نگه دارید تا حداکثر نفوذ نور را فراهم کنید.

بستر برای گیاهان آبزی

 انتخاب بستر مناسب، رشد مناسب ریشه انداختن گیاهان ریشه دار را تضمین می کند. شن ریز تا متوسط یا ماسه درشت بهترین هستند، و همچنین می توانید نمرات مختلف را برای بافت و زیبایی ترکیب کنید. از شن و ماسه بسیار ریز و شن درشت اجتناب کنید زیرا ماسه ریز فشرده می شود و “نفس نمی کشد”، در حالی که شن درشت مانع از لنگر انداختن صحیح ریشه می شود و ممکن است مقادیر بیش از حد زباله های آلی را جمع کند. یک پایه 2 تا 3 اینچی نصب کنید و آن را بیشتر به سمت پشت آکواریوم شیب دهید. تراس ها، تپه ها و دره ها نیز به ایجاد عمق و بعد کمک می کنند. از دولومیت، مرجان خرد شده، پوسته صدف خرد شده یا سایر بسترهای مبتنی بر کربنات کلسیم اجتناب کنید، زیرا باعث افزایش نامطلوب pH و قلیاییت می شوند. همیشه بستر را قبل از قرار دادن در آکواریوم خود بشویید.

مواد مغذی برای گیاهان آبزی

برای پرورش گیاهان آبزی و رشد از نیتروژن و فسفر و همچنین پتاسیم، آهن، منیزیم، منگنز و سایر مواد معدنی استفاده می کنند. بیشتر نیتروژن و فسفر از غذا و ضایعات ماهی به دست می آید، با این حال، مواد معدنی و کود  باید به طور منظم به آکواریوم اضافه شود. بسته به گونه های گیاهی، مواد مغذی از طریق برگ، ریشه یا هر دو جذب می شوند. Aqueon Aquarium Plant Food تغذیه مایع مناسبی را برای اکثر گونه های گیاهان آبزی فراهم می کند. دوز هفتگی یا دوزهای جزئی را هر چند روز یکبار اضافه کنید تا مطمئن شوید گیاهان شما منبع ثابتی دارند. برای گیاهانی که مواد مغذی را از طریق ریشه دریافت می کنند، برخی از علاقه مندان به گیاهان آبزی، لاتریت، خاک رس غنی از آهن را در هنگام راه اندازی آکواریوم خود در بستر مخلوط می کنند. برخی دیگر از بسترهای مخصوص پرورش گیاهان آبزی استفاده می کنند که حاوی مواد مغذی جاسازی شده است. روش دیگر قرار دادن قرص های کود در بستر نزدیک ریشه گیاه است. از زبانه های گیاهی یا چوب های کود در نظر گرفته شده برای گیاهان آپارتمانی استفاده نکنید زیرا ممکن است تعادل صحیحی از مواد مغذی برای گیاهان آبزی نداشته باشند.

دی اکسید کربن برای گیاهان آبزی

 کربن برای رشد سالم گیاه ضروری است. گیاهان آبزی CO2 مصرف می کنند و در طول روز اکسیژن تولید می کنند، در حالی که در شب این روند معکوس می شود. بسیاری از علاقه مندان به گیاهان به منظور افزایش اندازه، رنگ و رشد گیاه، CO2 مکمل را در طول روز اضافه می کنند. آکواریوم داران مبتدی اغلب می پرسند که آیا CO2 اضافی برای رشد موفق گیاه لازم است یا خیر. جواب کوتاه، نه است. اکثر گیاهان آبزی برای رشد به دی اکسید کربن اضافی نیاز ندارند، اما اندازه، رنگ و شادابی آنها همیشه با اضافه کردن آن بهتر است. یک آکواریوم کاشته شده را که از CO2 مکمل استفاده می کند با آکواریومی که این مورد را قدردانی نمی کند مقایسه کنید. کربن را می توان با استفاده از مکمل های مایع و همچنین مولدهای مخمر تبلت و DIY عرضه کرد. همه این روش ها موثر هستند. با این حال، مطمئن ترین و راحت ترین روش برای تامین CO2 یک سیستم تزریق تحت فشار است که با نور آکواریوم هماهنگ شده است. از آنجایی که رشد گیاه با استفاده از CO2 به طور قابل توجهی افزایش می یابد، ممکن است لازم باشد دوز مواد مغذی مایع را افزایش دهید.

انتخاب گیاهان آبزی

انتخاب گیاهان مناسب برای آکواریوم به نور، ارتفاع آکواریوم، جلوه بصری که می خواهید ایجاد کنید و تا حدی به نوع ماهی که نگهداری می کنید بستگی دارد. تحقیق کنید یا از متخصص آکواریوم محلی خود برای انتخاب بهترین گیاهان برای مخزن خود راهنمایی بخواهید. هنگام چیدمان منظره گیاهی خود، گیاهان بلند یا سریع رشد را در پشت، گیاهان پهن برگ و “نماینده” به سمت مرکز و گیاهان کم ارتفاع را در جلو قرار دهید. بسیاری از گونه های پیش زمینه به صورت جانبی رشد می کنند، بنابراین مطمئن شوید که فضای کافی برای پخش شدن آنها باقی می گذارید. مراقب باشید گیاهان کوتاه تری را در کنار گونه های پهن برگ بلند نکارید که ممکن است نور را به آنها مسدود کند. چند گیاه برای برجسته کردن منظره آبی خود اضافه کنید یا از آنها به عنوان تم اصلی دکوراسیون استفاده کنید. برخی از علاقه مندان برای ایجاد باغ های آبی سرسبز تلاش می کنند و از ماهی به عنوان لهجه استفاده می کنند! گیاهان زنده زیبایی و تعادل را به آکواریوم می بخشند و زیستگاه سالم تر و طبیعی تری را برای ماهی های شما فراهم می کنند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst