گسترش کشاورزی و تغییرات اقلیمی

کاربرد اقلیم در کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، جامعه ی بشری، کشاورزی را گسترش دادند و آن را به یک فعالیت اقتصادی مهم تبدیل کردند که پایه و اساس تمدن مدرن تلقی گردید و به طبع آن جمعیت انسانی را به همراه فعالیت های خود به سوی جلو پیش برد ، که تأثیر عظیمی بر روی محیط زیست گذاشت .تغییر آب و هوا ناشی از عوامل طبیعی مانند فرآیندهای اقیانوسی، فرآیندهای زیست محیطی، تغییر در پرتو های خورشیدی دریافت شده از زمین، تکتونیک صفحه ای و فوران آتش فشانی است. چندین گزارش علمی حاکی از آن است که در اواخر قرن هجدهم، به دلیل انقلاب صنعتی، فعالیت های انسانی نیز به تغییر در ترکیب جوی کمک کرده است، بنابراین احتمالا بر آب و هوای زمین تأثیر می گذارد .

کاربرد اقلیم در کشاورزی و باغداری

صنعتی شدن و پیامدهای زیست محیطی

صنعتی شدن در دوران مدرن منجر به انتشار مقادیر زیادی از گازهای گلخانه ای در جو شده است. این گازهای گلخانه ای یعنی نیتروژن، متان، کربن دی اکسید، هیدروفلوئوروکربن، پرفلوئوروکربن و هگزا فلورید گوگرد، به طور قابل توجهی در تغییرات آب و هوایی نقش دارند. با این حال، این گازهای گلخانه ای برای بقای موجودات زنده مهم می باشند. حضور آن ها در سطح مناسب با حفظ دمای متوسط پانزده درجه سانتی گراد، پایداری زندگی انسان را تضمین می کند. بدون وجود گازهای گلخانه ای در جو، میانگین دمای زمین هجده درجه سانتی گراد خواهد بود، دمایی که اگر آن قدر کم باشد سبب یخ زدن آب های روی زمین می شود. تغییرات آب و هوایی ناشی از گازهای گلخانه ای هنگامی اتفاق می افتد که غلظت آن ها در جو به صورت تصاعدی به حدی افزایش می یابد که باعث می شود گرم شدن سیستم در سیستم آب و هوایی کره زمین دخالت کند .سوراخ شدن ازن در قطب جنوب، گرم شدن کره ی زمین و پدیده ی ال نینو از مهمترین پارامترهای تغییرات آب و هوایی هستند.

اثرات کشاورزی بر محیط زیست

کشاورزی در حال حاضر یکی از بخش های اقتصادی است که دارای مهمترین تأثیرات زیست محیطی می باشد و کاربرد اقلیم در کشاورزی نسبت به تغییرات آب و هوایی بسیار حساس است به عنوان مثال، تغییر در دما و الگوهای بارش، افزایش فرکانس حوادث شدید هوا و در دسترس بودن آب. تغییرات اقلیمی و دما و فصل رشد نیز بر رشد علف های هرز، آفات و بیماری ها تأثیر می گذارد، که به نوبه ی خود بر عملکرد محصولات تأثیر دارد.

اقتصاد کشاورزی در جهان

سطح بالای کربن دی اکسید و افزایش درجه حرارت، کیفیت مواد مغذی را تغییر می دهد. به همین ترتیب ، تغییر اقلیم، آتش سوزی درختان، آلودگی ها و خشکسالی و شیوع بیماری باعث ایجاد خطرات زیادی می گردد. تغییرات آب و هوایی بر اساس موقعیت، زمان بندی و بهره وری با تأثیر اقتصادی بر کشاورزی و سیستم جنگل تأثیر میگذارد و نتیجه آن بر امنیت غذایی و تولیدات چوب در ایالت متحده و همچنین در سرتاسر جهان است. این مشکل پیچیده باید از طریق یک رویکرد منطقی و یکپارچه در مورد تغییرات آب و هوایی برطرف گردد. انرژی و امنیت غذایی با توجه به تغییرات آب و هوایی و نیز منابع محدود، استراتژی های سازگاری برای تبدیل کل سیستم غذایی به بهره وری منابع برای کاهش اثرات زیست محیطی از جمله انتشار گازهای گلخانه ای مورد نیاز است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst