تعریف کود ارگانیک چیست ؟

در مباحث گذشته در مورد کود بیولوژیک صحبت کردیم. در این بخش به معرفی کود ارگانیک خواهیم پرداخت. کود ارگانیک (کود آلی) یا طبیعی به نوعی از کود گفته می شود که بصورت طبیعی بوجود آمده و هیچگونه منبع یا فرآیند شیمیایی در تولید آن دخالت ندارد و موجب تقویت خاک و بهبود رشد گیاهان می شود.

کود ارگانیک چیست

کود ارگانیک چیست

کود اورگانیک از فضولات حیوانی و گیاهی یا ترکیبی از این دو و مواد موجود در طبیعت و به صورت طبیعی بدون افزودن هیچ گونه ماده شیمیایی و مصنوعی تولید می شود. این محصول در واقع نوعی کشاورزی ارگانیک را به ارمغان آورده است. به این صورت که با استفاده از آن به جای کود های شیمیایی، از آلودگی محیط زیست و جانداران می توان جلوگیری کرد. در بخش بعدی در انواع کود ارگانیک را معرفی خواهیم کرد.

ساختار خاک و ویژگی های ان برای کشاورزی ایده آل

خاک ترکیبی از عناصر معدنی، ارگانیسم ها و موجودات زنده است که امکان حیات را بر روی کره زمین امکان پذیر کرده اند. بدنه خاکی کره زمین چهار وظیفه مهم را به عهده دارد:

  1. اصلاح کننده دمای هوا است.
  2. محیطی برای جمع آوری، تأمین و تصفیه آب است.
  3. محیطی برای رشد گیاهان است.
  4. زیستگاه ارگانیسم ها است.

خاک دارای قسمت جامد از متشکل از مواد آلی و معدنی  یک قسمت نفوذ پذیر و ترکیبی است که این بخش از خاک گازها و آب را نگه می دارد. به همین علت محققان خاک، آن را به عنوان یک سیستم سه فازی جامد ، مایع و گاز می دانند. بیشتر خاک ها، ایجاد و تشکیل خاک به سپری شدن زمان، استقامت سنگ اولیه و بستر ، آب و هوا و شرایط اقلیمی ، فعالیت موجودات زنده و توپوگرافی منطقه که خاک در آن تشکیل می شود وابسته است.

مزایای کود ارگانیک در گیاهان زینتی

مزایای کود گیاهان زینتی ارگانیک  بیش از هر کود دیگری می باشد. از آن جمله :
افزایش مواد ارگانیکی خاک و غنی کردن موجودات خاک از نظر تغذیه ای که در نتیجه کاهش فرسایش خاک را شاهد خواهیم بود. افزایش کیفیت مواد غذایی که با استفاده از کود اورگانیک که سالم تر بوده و مصرف کننده بیشتری دارند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst