کود برای درختان پسته و شرایط رویش مناسب

کود درخت پسته در مناطق مختلف متفاوت است. یعنی مناطقی که از نظر آب و هوایی خشک هستند با مناطق مرطوب، نیاز به کود های مختلف یا ترکیبی از چند کود دارند تا مواد مغذی خاک بطور کامل تامین شود. پسته در مناطقی که دارای زمستان های به اندازه کافی سرد و دارای تابستان های طولانی هستند می روید. این گیاه در مقابل خشکسالی و تابستان هایی که درجه حرارت بسیار بالایی دارند مقاوم است.

در مقایسه با درخت بادام و زیتون، پسته همان میزان مقاومت در مقابل سرما را دارد اما گل دهی آن دیرتر از درخت بادام است. خنکی و انجماد مورد نیاز حدود 600 الی 1500 ساعت برآورد شده است. بهترین پسته در مناطق گرم و خشک می روید و درخت این گیاه برای استفاده در ساخت ظروف مناسب نیست. بنابراین بایستی از کود پسته که بصورت منحصربفرد برای نیاز های مختلف تولید می شود استفاده نمود.

بالابردن سلامت خاک برای درخت پسته

بهبود بخشیدن به سلامت زمین در واقع افزایش میزان حاصل خیزی و متعادل کردن پی اچ خاک است. هدف بهبود وضعیت خاک و تلاش برای ان باید در جهت دست یابی به تعادلی بین ویژگی های فیزیکی، زیستی و شیمیایی خاک باشد، زیرا تمام این ویژگی ها به هم مربوط هستند. مثلا پی اچ پایین و حالت اسیدی خاک که یک ویژگی شیمیایی است میتواند بر روی بافت خاک که یک ویژگی فیزیکی است تاثیر بگذارد .

وضعیت سلامت خاک به کمک ارزیابی و سنجش خصوصیات فیزیکی، زیستی و شیمیایی آن مشخص می شود. خصوصیات فیزیکی خاک مانند بافت، ساختار، ساختار سطح خاک، رنگ، زه کشی آب، و … است . ویژگی های شیمیایی خاک شامل پی اچ ، شوری، مقدار سدیم موجود در خاک سطح نیتروژن و فسفر و دیگر مواد مغذی است. وجود مواد آلی، مقدار ارگانیسمهای خاک و رشد ریشه ها جزء عوامل زیستی خاک طبقه بندی میشوند. رفع مشکلات مربوط به هر یک از شاخص ها بالا بردن سلامت خاک خواهند شد

انواع کود برای درخت پسته

عمل کود دهی با توجه به محصول، باغ، منطقه و نیاز آن ها بصورت خاص اجرا می شود. اما به این نکته توجه داشته باشید که این درخت نیاز بالایی به کود دارد و برخی از کود ها به تنهایی و به طور کامل پاسخگوی نیاز این درختان نیستند. برخی از انواع کود برای این درخت  شامل کود های زیر می باشند که البته بایستی دارای کیفیت بالایی باشند و مواد مغذی تامین کننده ای داشته باشند.
پتاسیم-فسفات-کود مرغی، کود گوسفندی و کود گاوی-سولفات روی این سه کود به ترتیب از کود مرغی بیشترین و کود گاوی کمترین میزان مواد مغذی پسته را دارا می باشد. درخت پسته در مناطق مختلف محصولی از پالایش کود را می توان نام برد که کاملا منحصر بفرد بوده و منطبق با نیاز های این درخت است.

بهینه سازی کود برای درخت پسته

درصورت بررسی کامل درخت پسته در مناطق مختلف و شرایط آب و هوایی خاصی که نیاز دارد تا از بیماری ها در امان بماند و محصول مورد انتظار را داشته باشد، متوجه خواهید شد که عمل بهینه سازی کود برای درخت پسته بسیار کاربردی و موثر خواهد بود.
• تکنیک های بهینه سازی کود همان تکنیک ها و روش هایی می باشد که مربوط به سرعت کود دهی و کاهش اثرات مضر آن ها می باشد. کود درخت پسته نباید دارای نمک زیاد یا محتوای اسیدی مضر باشد.
• اطمینان از صحت تغذیه و خوراک درخت پسته به معنی استفاده از تکنیک های صحیح و کاربردی نظارت بر محصول و چیدن آن ها می باشد.
• همچنین داشتن برنامه های کود دهی درخت پسته مطلوب و زمان بندی شده که موجب صرفه جویی در نیرو و زمان شده و هزینه های تولید را کاهش می دهد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst