کودهای مختلف ارگانیک

انواع کودهای ارگانیک، مواد مختلفی در ایجاد کودهای ارگانیک می توانند نقش داشته باشند. مهم ترین پسماندی که در تولید کود ارگانیک به کار گرفته میشود، تفاله میوه ها و بازمانده های گیاهی نظیر پوست گیاهانی مثل گندم یا ضایعات آب ها می باشد. بر اساس نوع مواد سازنده که در تولید کود ارگانیک نقش دارند، انواع مختلف کود اورگانیک نیز وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

انواع کودهای ارگانیک

انواع کودهای ارگانیک

معرفی انواع کودهای ارگانیک

آلودگی آب و کشاورزی

در بیست و پنج سال گذشته کشاورزی بر روی کیفیت آب تاثیر به سزایی گذاشته است. دلایلی که روی کیفیت آب تاثیر دارد مانند شخم ، مصرف کود ، استفاده از آفت کش ها ، فضولات دامی است . معضل زیست محیطی تغییر کیفیت آب از دوره های قبل همیشه وجود داشته است. شوری مهمترین مشکل منابع آب در بخش کشاورزی است که حدود یک سوم زمین های آبی را تحت تأثیر قرار داده است.

عوامل مهم آلوده کننده آب در اثر فعالیت های کشاورزی عبارتند از :

  • آلودگی آب به وسیله کودها
  • آلودگی آب به وسیله مواد شیمیایی کشاورزی
  • آلودگی آب در اثر فعالیت های دامداری و شیلات

کشت فاریاب سبب بالا رفتن مقدار زیادی در عملکرد محصولات هستیم ولی آبیاری نامناسب سبب هدر رفت منابع آبی و آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی ، آسیب دیدن حاصلخیزی خاک و تغییر در اکولوژی می شود.

ساخت کاغذ

انواع مختلف کاغذ به خصوص روزنامه ها و مقواهای نازک تر در تولید کودهای ارگانیک موثر هستند.کاغذ منشا الیافی از چوب دارد که به مرور زمان در طبیعت تجزیه میشود. این کاغذ اگر بازیافت نشود، می تواند به سادگی در تولید کود ارگانیک به کار گرفته شود.
جهت تولید کود ارگانیک با استفاده از کاغذ ابتدا برگه های کاغذی را تا حد ممکن مرطوب و ریز کنید و سپس در حفره های عمیقی جهت تجزیه قرار دهید.
بد نیست که تمام این پسماند ها را با نیتروژن ترکیب کنید و در صورت امکان از کرم های خاکی نیز در تجزیه سریع تر کاغذ ها جهت تولید کود ارگانیک نیز کمک بگیرید.
در میان انواع کودهای اورگانیک کاغذی، کاغذ های نازک تر و براق تر مقاومت کمتری نسبت به تجزیه دارند. اگر بابت جوهر های روی کاغذ ها نگران هستید و تصور می کنید که ممکن است نظیر فلزات سنگین برای گیاه مضر باشد، بد نیست بدانید که غلظت پایین جوهر در کنار سایر مواد برای رشد بهتر گیاه توصیه میشود و گیاهی مثل سویا رشد خوبی با استفاده از این مواد در کود اورگانیک دارد.

تراشه های چوب

تراشه های بازمانده و بلا استفاده می توانند برای گیاهان کود ارگانیک مناسبی باشند.

تفاله های میوه

دانه ، بالپ یا گوشته و حتی پوست گیاه برای تولید کود ارگانیک مفید است. می توانید از میوه های نرم تر برای تولیدکود استفاده کنید که شاید برای خوردن مناسب نیستند و بافت سستی دارند .

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst