مشکلات تولید کنندگان ورمی کمپوست

رفع مشکلات کود ورمی کمپوست بر پایه شناخت مشکلات متداول کود ورمی کمپوست در میان مصرف کنندگان و تولید کنندگان است.
• شایع ترین مشکل کود ورمی کمپوست، بوی ناخوشایندی است که به علت کمبود اکسیژن در کمپوست و سربار کردن زباله های مواد غذایی بوجود می آید. چرا که مواد غذایی بیش از حد در اطراف باقی مانده و محتویات سطل بیش از حد مرطوب می شود. راه حل مشکل این است که از اضافه کردن زباله های مواد غذایی خودداری کنید تا کرم ها و میکرو ارگانیسم ها مواد غذایی موجود را تجزیه کنند. توجه کنید که کود را با ملایمت هم بزنید تا هوای بیشتری جریان یابد. سوراخ زهکشی را برای اطمینان از باز بودن آن ها چک کنید تا مسدود نباشند و در صورت نیاز سوراخ های بیشتری ایجاد کنید. کرم ها در صورتی که محیط اطرافشان بیش از حد مرطوب باشد غرق می شوند.
• در زمان تهیه کود ورمی کمپوست کرم به خزیدن بیرون از بستر شناخته شده است و این در صورتی می باشد که شرایط خوبی نداشته باشند. زمانی که سطح رطوبت خوب بنظر می رسد، بستر ممکن است بیش از حد اسیدی باشد. این زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی تفاله مرکبات و دیگر غذا های اسیدی اضافه کنید. جهت تعدیل می توان با اضافه کردن مقداری از سنگ آهک باغ و ریختن آن روی مواد زائد اسیدی استفاده نمود.
• مگس های میوه می توانند یک مزاحم باشند. راندن آن ها با دفن زباله های غذایی و سربار نکردن آن ها امکان پذیر است. قرار دادن یک پوشش پلاستیکی یا تکه ای از فرش های قدیمی یا گونی بر روی سطح کمپوست در داخل سطل نیز کارآمد است. درصورت ماندگاری مگس ها، سطل را به محلی که مگس ها موجب دردسر نباشند، انتقال دهید.

کرم های کود ورمی کمپوست

در بالا رفع مشکلات کود ورمی کمپوست را توضیح دادیم ولی حقایق جالبی در مورد کرم های کود ورمی کمپوست وجود دارد. این کرم ها بصورت نر و ماده هستند یعنی هم اندام نر و هم اندام ماده را در خود دارند. در هر پیله این کرم ها حدود 2 الی 20 کرم وجود دارد و جمعیت آن ها هر 2 الی 3 ماه یکبار به دو برابر افزایش می یابد. همچنین مواد غذایی که برای تغذیه این کرم ها نباید استفاده نمود عبارتند از: پیاز، گوشت یا استخوان، پوسته تخم مرغ، مرکبا و ذرت تا کود ورمی کمپوست عاری از هرگونه مشکل باشد.
خواص کود ورمی کمپوست
آشکارترین خواص کود ورمی کمپوست عبارت است از:
• تولید کود آلی و ارگانیک طبیعی برای خاک، گیاهان.
• تولید کود ورمی کمپوست بسیار ساده بوده و توسط هر کسی قابل انجام است.
• نیاز به کمترین هزینه و کوچکترین فضا دارد.
• برای محیط زیست مفید است.
• نوعی سرگرمی ایمن و تجربه آموزشی می باشد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst