کلات کننده آهن در خاک قلیایی

با توجه به بررسی های صورت گرفته تا زمانی که آهن به حالت محلول در آب است می تواند به شکل کود مورد مصرف گیاه قرار گیرد و بهترین راه و ترفند محلول نگه داشتن آهن، کلاته کردن آهن می باشد. کلاته کردن آهن یعنی ایجاد کمپلکس آلی آهن که با ترفندهای کلات کننده آلی صورت می گیرد ایجاد می شود و بهترین نوع برای استفاده در محیط های قلیایی و خاک های ایران می باشد که باعث می گردد عنصر آهن در محیط و خاک قلیایی به شکل محلول نگه داشته شود و بهتر مورد استفاده گیاهان قرار گیرد. بنابراین می توان گفت بهترین کود آهن برای خاک های آهکی ایران کود کلات آهن می باشد.

کلات کننده آهن و بوجود آورنده کود آهن

کلات کننده آهن و بوجود آورنده کود آهن

کساورزی ارگانیک با استفاده از کلات آهن

کشاورزی ارگانیک سبب ایجاد توسعه پایدار کشاورزی شده و با مصرف کود و سموم به تولید محصولات سالم در راستای محیط زیست می پردازد. طبق تحقیقات اخیر ، کشاورزی ارگانیک در جهان در سال های گذشته به سرعت در حال توسعه است این در حالی است که با وجود پتانسیل های بالا تولید محصولات ارگانیک ایران وجود ندارد. حفاظت از خاک به عنوان اولین و اصلی ترین هدف در کشاورزی ارگانیک دارای اهمیت ویژه ایست و در طولانی مدت باعث حاصل خیزی بیشتر خاک و ترمیم اکوسیستم زنده آن گردد. کشاورزی ارگانیک برای حفاظت از اکوسیستم اهمیت دارد و می تواند نیاز بشر را برآورده کند. کشاورزی ارگانیک سبب افزایش تنوع زیستی شده و با بالابردن میزان سازگاری در مقابل حوادث شدید آب و هوایی مانند باران های سنگین می شود.

اثرات جنگل زدایی بر تنوع زیستی

  • تخریب زیستگاه ها
  • تکه شدن زیستگاه ها
  • رها شدن مناطق جنگلی و کاهش کیفیت اراضی

از جمله عوامل کلات کننده آهن و بوجود آورنده کود آهن

از جمله عوامل اصلی در کلات کردن آهن بنیان های آلی آهن است که نمک های آهن این ترکیبات به شکل کود مورد مصرف قرار می گیرد. از جمله آن ها EDDHSA,EDDHMA,DTPA,EDDHA,EDTA می باشد که همان طور که در مطالب قبلی عنوان شد کود آهن مورد استفاده از آن بهترین نمونه تامین کننده های عنصر آهن در خاک های کشاورزی ایران می باشد و علت آن نیز وجود حلالیت آن می باشد. کودهای آهن DTPA, EDTA دارای مقدار زیادی آهن در حد پانزده درصد است این کود آهن دارای قیمت های ارزان بوده ولی مقدار آهن مورد نیاز خاک ایران را نمی تواند تامین کند، این کودها تحت اثر شوک های عناصر Ca,mg,p حالت آهن به شکل هیدروکسید نامحلول به وجود می آید که قابلیت جذب آهن از آن وجود ندارد. مقدار تاثیر کود آهن EDDHA بر خاک های ایران بیشتر است و محتویات ایزومر این نوع کود به شکل ارتو- ارتو ، ارتو- پارا و پارا- پارا می تواند باشد که تشکیل ایزومر ارتو – ارتو مهم ترین بخش جهت ایجاد کمپلکس ها آهن دار مهم تر است.
در مقالات بعدی در مورد کلات آهن EDDHA مطالب بیشتری ارائه خواهیم کرد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst